Wednesday, August 20, 2008

Tak Ku sangka


Dengan nama ALLAH Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.



Khamis (14/8/08).

Kelas tamat jam 1 tengahari. Kalutnya hari ini. Banyak urusan yang belum selesai. Kemas kain baju. Kemas dapur. Kerja sekolah yang nak di bawa. Bank in duit Fadil. Beli barang kiriman mama.

Sampai di rumah, perut sudah berlagu sayang, minta di isi. Berehat sebentar sambil memenuhi hak perut. Abah sudah pulang. Agak cepat hari ini. Aku malas bertanya jam berapa kami akan berangkat ke Kuala Lipis.

Aku cuba siapkan urusan seberapa segera yang mungkin. Jam tiga, abah bersuara: "Jom makan, selepas tu terus bersiap. Pukul 4 kita kena berangkat sebab abah ada dinner malam ni. Kena sampai sebelum jam lapan". Aduh, belum siap berkemas. Barang pun belum dibeli. Aku mengeluh.

Jam empat suku petang, kami berangkat. Hampir jam 7 malam, kami sampai di Kuala Lipis. Selepas check in hotel, aku, abah dan tiga adikku makan-makan sebentar di kedai berhampiran. Jam lapan malam, abah mengetuk pintu bilik hotelku dan bertanya:"nak makan tak?". Aku menjawab: "em, tak nak lah. Makan kat mana?". Abah menjawab: "makan kat lobi ni je. Kalau tak nak takpela". Abah terus berlalu pergi. Sebenarnya rasa lapar juga. Tapi perasaan malas membuatkan rasa lapar tu berkurangan. Sebentar kemudian, adik bongsuku datang mengajakku makan bersama. "Ada, jomlah makan. Abah suruh jumpa Pak Samad". Aku kehairanan. "Pak Samad?" Dek terdengar saja nama itu, semangat untuk makan kian membara. Aku segera bersiap untuk ke lobi.

Sampai di lobi, aku melihat seorang lelaki bertubuh kecil berambut putih, janggut panjang mengurai sedang berborak dengan abah. Aku menghampiri mereka. Lantas abah perkenalkan aku pada Pak Samad a.k.a A. Samad Said. Subhanallah! Tak sangka aku dapat berjumpa dengan sasterawan negara yang aku minati. Kami sempat berborak dan bergambar bersama. Rupa-rupanya Pak Samad juga terlibat dengan program anjuran Institut Perguruan Tunku Ampuan Afzan bersama abah.

Seronok rasanya..=) hehehe

1 comment:

Catatan Pendidik_juejQAF said...

miss u!

akak ke iptaa tu pd 17.8...kalu x,mesti sempat jumpa syud kan :)


dtg kenduri jah nati tau :)