Monday, December 31, 2007

Lembaran baru

Dengan menyebut namaMU Tuhan Yang Maha Pengasih & Maha Penyayang.

"Alhamdulillahi 3ala kulli ma aula minal khairati wan ni3ami"
- segala pujian buatMU Rabbi di atas segala kebaikan dan nikmat yang Dikau kurniakan-

Malam ini merupakan malam terakhir 2007. Pastinya ramai yang menyambut kehadiran tahun baru dengan azam baru tersemat kejap di sanubari. Tidak kurang juga yang menyambutnya dengan sorakan dan pekikan gembira "happy new year" atau "selamat tahun baru". Malam yang sepatutnya dihiasi dengan merenung diri, menghitung segala yang telah berlaku sepanjang tahun ini. Apakah hikmah yang tersingkap disebalik tirai hari yang berlalu?

Pada malam ini, aku jua menyemai azam baru dalam diri. Kuharapkan lembaran baru hari esok membawa cahaya yang akan menyinari jalan perjuangan ini. Kupohon setulus doa agar perjalanan ini dinaungi kasih dan rahmat Yang Maha Mendengar, Maha Melihat lagi Maha Mengetahui. Pimpinlah daku ke jalanMU. Bimbinglah daku menuju redhaMU. Moga jalanku lurus, jauh dari persimpangan tipuan dunia. Kurniakan daku secebis tenang, agar bahagia menemani kala sendu. Tabah dan redha dengan ketentuanMU berpaksi di hati. Kejayaan manis menanti di destinasi.


::ALLAHUMMA YASSIR WA LA TU3ASSIR...ALLAHUMMA TAMMI BILKHEIR::

Saturday, December 22, 2007

salam eidul adha

Dengan menyebut namaMU Ya Rabbi Tuhan sekalian alam.

Salam eidul adha buat semua rakan, sahabat & teman. Moga menghayati erti pengorbanan. Pengorbanan Para Nabi dan Rasul dalam menegakkan kalimah ALLAH di muka bumi, jua pengorbanan sebagai hamba Ilahi yang mencari kehidupan abadi.

"korbankan duniamu..nescaya kau kan merasai manisnya kehidupan"

Saturday, December 15, 2007

kembara ilmu

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Alhamdulillahi 3ala kulli ma aula minal khairati wan ni3ami.
Kembara ilmu telah bermula lagi. Kuharap kembara kali ini memberi 1000 erti. Melangkah seiring tabah..tenang menyusuri lorong berliku. Kudamba rahmatMu, menemani kembara sufi. Agar kembara ini tidak goyah, rebah di persimpangan. Kupohon cahaya petunjukMU, menyuluh jalan kembara. Moga tetap langkah ini hingga ke noktahnya.
Kembara sem 2 07/08
1)Contrastive & Error analysis - Monday (2-5pm)
2) Principle of teaching second language - Tuesday (to be determined)
3)Methods of teaching arabic as a second language - Wednesday (10am-1pm)
4) Research Methodology - Thursday (9am-12pm)
5) Educational Technology for teaching arabic - Thursday (5-8pm)

Saturday, November 24, 2007

Ya Badra Tim




mari dengarkan alunan merdu ini..moga ada kebaikan pada kalimahnya..

Tuesday, November 20, 2007

kenangan semalam

dengan nama ALLAH yang MAha Pengasih lagi Maha Penyayang..


Petang sebelum pulang dari kerja, achik (panggilan mesra k.sham) memberiku satu bungkusan. Di dalamnya ada sebuah buku dan sekeping cd. Terpampang wajah manis seorang remaja bertudung ungu. Di bawah gambarnya tertera "Siti Fatimah (18A)- watak remaja zaman kini". Aku merenung kulit buku itu seketika, kemudian membeleknya..dari kulit depan hingga ke belakang. Tanpa sedar kubaca buku tersebut sehingga noktah terakhir. Ooo..tersentuh hatiku pabila selesai membacanya. Fatimah merupakan pelajar cemerlang SPM sekaligus dinobatkan sebagai pelajar terbaik seluruh Malaysia dengan pencapaian 17A 1 & 1A2. Perkara yang paling menarik perhatianku dan membanggakan ialah beliau merupakan pelajar Maahad Muhammadi Lilbanat. Itulah tempat kumenimba ilmu..Di situlah berputiknya kecintaanku terhadap bahasa al-quran hingga subur & mekar hingga ke saat ini.

Seusai makan malam, hatiku begitu teringin untuk melihat vcd yang memaparkan dokumentari kehidupan fatimah sehingga mencapai kejayaan cemerlang. Tiba-tiba sahaja malam ini, aku merasa begitu kerinduan. Ya, sungguh...terasa begitu rindu pabila melihat suasana nyaman di sekolah. Menatap wajah para pendidik yang gigih tanpa jemu mencurah ilmu, serta perbuatan yang perlu dilakukan sebelum, ketika dan selepas pelajaran bermula. Banyak juga perubahan yang berlaku setelah hampir 6 tahun aku meninggalkan sekolah. Sekolah yang dulunya pudar tanpa warna, kini tampak berseri dihiasi warna kehijauan. Musolla juga sedikit ceria dicat dengan warna jingga dan oren. Waktu dulu, doa dibaca sebelum masuk ke kelas dan sebelum pulang. Kini, iqrar akan dibaca sebelum doa. Kemudian, selepas masuk kelas semua pelajar perlu mengalunkan asmaul husna dan doa penerang hati akan dibaca setiap kali bertukar waktu mata pelajaran.

Mengimbau masa lalu sebenarnya menerbitkan rasa kesal di hati. Sedih kerana tidak menggunakan peluang yang ada dengan sebaiknya. Banyak ilmu yang terbiar tanpa dicedok dan dicerna selayaknya. Aku sering membiarkan waktu berlalu tanpa mengutip emas mutiara yang hadir bersamanya. Banyak sungguh kehilangan dan kerugian yang aku hadapi. Dan perkara ini berterusan sehingga usiaku hampir tamat di Taman Ilmu dan Budi. Saat-saat terakhir berjuang di Taman Ilmu dan Budi, baru kumengerti betapa berharganya waktu yang aku luangkan untuk menimba ilmu. Dan kutersedar, jiwa ini masih kosong dengan ilmu.

Dan kini, aku mendapat peluang kedua menyambung kembara ilmu di Taman Ilmu dan Budi. Ianya bagaikan satu hadiah yang paling bermakna buatku. Janjiku..takkan kupersiakan waktu yang hadir. Akan kugunakan peluang yang datang sebaiknya. Aku bersyukur pada Tuhan Yang Maha Memberi. Tak lupa pada insan yang sangat memahami diriku..terima kasih tak terhingga buat abah dan mama. Hanya ALLAH saja yang mampu membalas segala jasa&pengorbanan yang dikau curahkan. Kuharap doamu berpanjangan mengiringi perjuangan anakmu ini. Amiin..Ya Rabb..

Monday, November 05, 2007

KAU di sisi

sekian lama
kumencari erti hidup
mencerna makna hakikat
menghalusi makrifat kehidupan

saban waktu
hari terus berlari
menghadirkan malam dan siang
silih berganti

KAU tetap di sisi
sejak tangisku bergema
hingga saat ini
dan pasti di sisi
ketika rohku bakal meninggalkan jasad

saat senyum terpamer indah
tawa terhambur ceria
detik bahagiaku
KAU rasai bersama

tika suram menghias wajah
mutiara tangis mengalir lesu
KAU setia membujuk
menitip secubit tenang
membajai hati yang kusam

aku pasti akan janjiMU
KAU sentiasa di sisi..

nukilan buat MAMA

sempena hari lahir mama (2 November 1956)

Selamat hari lahir mama
kami ucapkan setulus hati
moga dirimu diberkati
hidupmu terhias kasih ILAHI


Selamat hari lahir mama
kami cuba mengimbau nostalgia
menyelusuri kembara hidupmu
menjejak jerih pedih jiwamu


Selamat hari lahir mama
kecekalanmu membesarkan kami
kesabaranmu mendidik kami
ketabahanmu mendewasakan kami


Selamat hari lahir mama
dikau penyeri hidup kami
dikau ratu hati kami
dikau permata buat kami


Selamat hari lahir mama
pada-Nya kami memohon
ampunkan segala dosamu
tempatkan dikau di syurga abadi


-nor syuhadaa mohd samsuddin-

Friday, October 26, 2007

BET TAUFIQ WAN NAJAH..

Assalamualaikum..

Antahizu hazihil fursah li ilqa'i kalimatan tasyji'iyyatan liman sa yuwajihu imtihanihii an nihaaii khossotan ukhtanii (hidayah- UUM sintok) wa (Asyikin- UM) wa akhii (Taufiq - SPM) wa kazalika likulli zumalaaii fi kulli makan. Bet Taufiq wan najah lakum wa as alullaaha an yusahhila umuurakum wa yamnaha lakum an najah al-bahir.


Salam perjuangan buat semua yang akan menghadapi peperiksaan akhir tahun yang akan menjelang beberapa hari lagi terutamanya adik-adikku yang tersayang (hidayah-UUM Sintok, Asyikin- UM, dan Taufik - SPM) serta sahabat-sahabat tercinta walau di mana jua berada. Moga DIA permudahkan segala urusan dan mengurniakan kejayaan yang cemerlang untukmu.


All the best to all in final exam especially my beloved sisters (Hidayah - UUM Sintok, Asyikin-UM) and my brother (Taufik - SPM) and also Not forget my precious friends wherever you are . I pray to ALLAH may He ease your way and grant you the result with flying colours.


- SALAM PERJUANGAN-

Thursday, October 18, 2007

nostalgia lebaran

Ramadhan sudah hampir ke penghujungnya. Lagu dendangan aidilfitri bergema di setiap sudut petanda akan perginya Ramadhan yang penuh barakah. Sayu pula rasa hati mengingatkan Ramadhan bakal berlalu. Bulan yang dicurahkan rahmat, dikurniakan maghfirah, dan dijanjikan kebebasan dari azab neraka. Yang paling istimewa, Ramadhan hadir bersama 1001 rahsia bernama "Lailatul Qadr". Sungguh bertuah siapa yang bertemunya, menghidupkan malamnya dan menghayati setiap saat yang berlalu pada waktu itu.

Seminggu sebelum Syawal tiba, aku begitu runsing dan gelisah. Masakan tidak, keputusan untuk pulang ke kampung belum dibuat. Abah dan mama tak pasti lagi hendak pulang ke desa atau tidak. Kata mereka kita lihat keadaan. Maklumlah adik-adikku akan menduduki peperiksaan akhir semester selepas hari raya. Tambahan pula adikku Fahmi masih perlu bekerja pada hari Jumaat. Huhuhu..aku tak dapat membayangkan suasana apabila terpaksa menyambut hari raya di kota. Tiada apa yang menarik di sana. Aku tak sanggup menyambut hari lebaran tanpa suara hilai tawa sanak saudara, bunyi gegak gempita anak-anak kecil berlarian di halaman dan iringan senyuman mesra mereka. Sungguh, sudah lama aku tak merasakan keindahan suasana itu. Tahun lepas aku sudah tidak pulang berhari raya lantaran hambatan waktu untuk peperiksaan akhir semester. Sedih sungguh waktu itu. Abah dan mama pulang ke desa selepas solat Aidilfitri, dan tinggallah aku bersama beberapa orang adik merenung lesu jalan yang lengang.

2 hari sebelum Syawal menjengah, akhirnya kata sepakat telah dibuat. Alhamdulillah, dapat juga aku pulang ziarah nenda. Kami bertolak pada petang Jumaat selepas adikku selesai bertugas. Jalan ketika itu agak sibuk tapi tidak terlalu sesak. Perjalanan yang jauh tidak terasa kerana terujanya aku ingin melihat wajah sanak-saudara dan menikmati suasana bahagia Aidilfitri. Jam 1.30 pagi, kami selamat tiba ke desa nan permai yang sering dirindu. Alhamdulillah...Syukur padaMu Rabbi Dikau permudahkan urusan kami.

Pagi Syawal, semua bersiap memakai pakaian indah berseri. Asyik aku melihat sepupu-sepupu cilikku bergaya dengan baju raya mereka. Gembira sungguh mereka dengan baju melayu siap bersamping dan bersongkok bagai pendekar melayu. Yang perempuan pula dengan baju kurungnya dan tudung mini menambahkan keayuan diri. Aku menjadi pemerhati yang setia pada pagi itu. Tok ayah, mok, dan yang lain, sibuk dengan hal masing-masing. Sempatlah pagi itu, aku bermain dengan adik amar hamka yang baru berusia 4bulan. Comelnya Hamka!! Dah besar rupanya dia. =)

Masih lagi di pagi Syawal, sanak-saudara berkumpul bersalam-salaman. Saat yang paling meriah, sesi pemberian duit raya.Huh, gegak gempita rumah tok ayah dengan suara si cilik yang semangat menunggu giliran mendapat sampul raya. Ceria sungguh suasana ketika itu. Ramai pula tetamu bertandang ke rumah. Memang tak menang tangan kami dibuatnya. Namun, kepenatan hilang begitu saja melihat kemeriahan yang membuah ceria. Aku dan keluarga tak menunggu lama. Seusai solat Asar kami ke Pasir Mas, kampung Abah. Nenda yang keseorangan sedang menanti kedatangan cucu-cucunya. Sebaik saja tiba di sana, ada tamu berkunjung. Rupanya saudara abah. Ramai lagi saudara-maraku yang belum aku kenali. Malam itu kami bermalam di Pasir Mas.

Pagi keesokannya, selepas menziarahi ayah long dan makcik, kami pulang kembali ke Kota Baru. Wah, baru saja sampai ada tamu bertandang, Pakda dan mak long. Kemeriahan hadir kembali. Kami berkumpul bersama dan konvoi ke rumah ayah din kerana ada kenduri aqiqah. Di sana, kami dijamu kambing. Seronoknya makan kambing!Hehehe..maklumlah sebelum ni tak pernah merasa. Selepas ke sana, kami singgah pula kampung Ayah man, pekena kambing lagi!! Mungkin hari tu hari kambing.'-)

Hari raya ke-3, tamu sudah tak ramai. Abah bercadang bawa aku dan adik-adik perempuan berjalan-jalan di Kota Baru. Hmm, semestinya aku seronok. Itulah perkara yang tidak pernah aku lepaskan setiap kali pulang ke desa. Jam 11 pagi, bandaraya Kota Baru masih lengang. Tak banyak kedai yang beroperasi. Mungkin mereka masih menyambut aidilfitri. Kawanku mengajakku beraya di rumah pegawai JHEOA, Che Wan Yusmi. Namun, aku sukar untuk ke sana kalau tidak dihantar. Aku sengaja meluahkan hasrat hati pada Abah. Dan, tanpa aku sangka, Abah bersetuju untuk ke rumah Che Wan. Huhuhuh..gembiranya aku tak terkira. Boleh jumpa Syahir dan Eisha anak Che Wan. Dah besar pun diorang. Kami ke pusat membeli-belah Pantai Timur yang baru dibuka. Asyik betul melihat, membelek dan menilik barang-barang di situ hingga tak sedar jam sudah hampir 4 petang. Huhuhu..patutla rasa pening, tak makan nasi lagi.

Hari raya ke-4, aku dan keluarga pulang ke kota. Perjalanan berjalan lancar kerana kereta masih tak banyak di jalan raya. Mungkin warga kota masih bercuti. Aku tidur sepanjang perjalanan. Tak berdaya membuka mata melihat panorama indah lukisan alam kerana kepala rasa berpusing. Sedih betul nak tinggalkan desa. Tapi aku puas kerana dapat juga pulang walau sekejap. Alhamdulillah. PadaMu segala puji dan syukur.

##ucapan istimewa buat paksu, untie lala & umair di nagoya, jepun##

SALAM LEBARAN UNTUK PAKSU & FAMILY YANG JAUH DI PERANTAUAN..MOGA HARI RAYA DISAMBUT DENGAN PENUH KEMERIAHAN & KESYUKURAN.

Terima kasih belanja satay untuk raya=)

18/10/07

Terima kasih buat sahabat secomrade (m.ana, tikah, pijan, raihan, fatin, saidah, nieza, hairul, max & herman ) kerana sudi berkunjung ke rumah. =) Insya ALLAH moga kita dapat bersama-sama ke Tuel. Doakan saya!!

Wednesday, September 19, 2007

salam ramadhan..

Salam ramadhan buat semua sahabat yang dikenali dan mengenali diri ini. Sudah lama diri membiarkan laman ini sepi tanpa seuntai bicara. Moga kehadiran Ramadhan membakar semangat, membina keazaman, dan menyucikan rohani yang lesu serta bersalut debu dosa. Mari bersama hidupkan Ramadhan, memburu jejak lailatul qadr dan mengecapi nikmat rahmat dan barakah Rabbul 'Aalamiin.

MARHABAN BIK YA RAMADHAN!!
KuLLu 'aamiin wa antum toyyibun..=)

Thursday, August 09, 2007

Saudara selamanya




saudaraku..
bersabarlah atas perpisahan
semoga Tuhan tidak membiarkanmu sendirian
ingatlah Yang Esa di mana kau berada
kuberdoa kitakan bertemu kembali
di suatu masa nanti
bertemu berpisah adat kehidupan
kerana kita semua hamba-Nya
tugas kita adalah menabur jasa
dan menunaikan tanggungjawab
saudaraku...
bersabarlah atas perpisahan
semoga Tuhan tidak membiarkanmu sendirian
ingatlah Yang Esa di mana kau berada
kuberdoa kitakan bertemu kembali
di suatu masa nanti
kitakan tetap bersaudara
walaupun jarang dapat bersama
asalkan hati kita bersatu
di atas jalan kebenaran
teguhkan imanmu itulah bentengmu
dari tipuan duniawi
berdoalah pada ALLAH Yang MAha Kuasa
agar selamat dari fitnah-Nya
saudaraku..
bersabarlah atas perpisahan
semoga Tuhan tidak membiarkanmu sendirian
ingatlah Yang Esa di mana kau berada
kuberdoa kitakan bertemu kembali
di suatu masa nanti
kitakan tetap bersaudara
walaupun jarang dapat bersama
asalkan hati kita bersatu
di atas jalan kebenaran
bertemu dan berpisah
adalah sunnatullah
pertemuan yang hakiki
tentunya di syurga yang abadi
kuberdoa kitakan bertemu kembali
kuberdoa kitakan bertemu
di suatu masa nanti

hakikat




dunia hanya tempat persinggahan..kembara berkelana menuju destinasi abadi..

Tuesday, July 24, 2007

mabruk alaikum!!

assalamualaikum wbt..

mabruk alaikum ayyuhal munazirun 'ala fauzikum fi musabaqatil munazoroh li mustawa asean. arju annan najah mithlu haza sa yamurru daiman fil mustaqbal insya ALLAH!

hayya hayya ya asdiqaaii..nuhyil 'arabiyyah fi hayatinal yaumiyyah..=)

Saturday, July 21, 2007

Pertembungan sains dengan Islam, mana nak dipilih?

Assalamualaikum wbh

Dalam artikel lalu saya telah menceritakan tentang pengaruh permakanan dalam pembinaan gigi yang cantik. Sila baca artikel saya bertajuk Agar gigi anak-anak tersusun rapi. Dalam artikel ini saya menceritakan pengalaman diberikan Allah anak sulung dengan memberikan anak manja ini makanan rapu. Sebenarnya, melalui anak yang sulung ini, begitu banyak Allah memberikan ilmu melalui pengalaman membesarkannya. Alhamdulillah bersyukur saya di atas segala nikmat yang diberikanNya.

Dari tahun 1980 hingga 1985, saya mengajar di tiga buah sekolah dari SMK Sultan Ahmad Shah Cameron Highland, Sekolah Mahmud Raub dan akhir sekali di Sekolah Menengah Sains Raub. Saya mengajar subjek utama biologi tingkatan 4 dan 5 di samping beberapa subjek lain. Dalam subjek biologi ini saya menggalakkan pelajar saya untuk memakan hati kerana menurut sains, hati kaya dengan pelbagai khasiat seperti sumber zat besi yang sangat diperlukan oleh tubuh badan. Saya tidak pernah membuktikan sama ada benar dakwaan sains ini tetapi itulah yang perlu saya ajarkan kerana ia terdapat di dalam sukatan pelajaran biologi dari dulu sampai sekarang. Para doktor juga telah diberikan ilmu yang sama iaitu hati sama ada hati ayam atau hati lembu mengandungi sumber zat besi yang tinggi yang sangat diperlukan tubuh. Namun Islam mengajarkan sesuatu yang bertentangan sama sekali dengan ilmu sains ini iaitu mafhumnya lebih kurang begini “Janganlah kamu makan organ dalaman”. Walau pun Nabi berkata jangan tetapi ulamak lebih menjatuhkan hukum makhruh dalam keadaan ini dan bukan mengharamkannya.

Organ dalaman adalah organ selain daging yang terkandung dalam tubuh haiwan seperti: 1. Hati 2. Jantung 3. Paru-paru 4. Perut 5. Hempedal 6. Buah pinggang 7. Jantung 8. Buah pinggang 9. Telur ayam yang belum keluar dari perut ayam 10. Telur ikan. Sains menggalakkan makan hati kerana khasiat zat besinya yang sangat diperlukan manusia sedangkan Islam melarang dari memakan hati ini. Mana yang anda pilih? Sains atau pesan Nabi Muhammad SAW ini?

Kembali kepada pengalaman membesarkan anak sulung 25 tahun lalu, setelah berbagai makanan rapu termasuk berbagai jenama minuman bergas diberikan, sewaktu anak saya berusia 2 tahun, ia sudah menghadapi satu masalah, beliau mudah letih dan tidak bermaya. Saya dan isteri membawa anak kesayangan ke klinik di Raub Pahang. Doktor Cina di klinik ini sangat rapat dengan saya dan isteri kerana isteri doktor ini mengajar matapelajaran Biologi di sekolah yang sama dengan Isteri saya. Setelah membuat semakan dan ujian termasuk melihat di dalam kelopak mata bahagian bawah, doktor mengatakan bahawa anak saya sudah mempunyai masalah anemia atau bahasa mudahnya kurang darah atau lebih tepatnya darah anak saya ini kekurangan sel darah merah menyebabkan warna darahnya kurang merah. Doktor menasihati kami berdua agar memberikan anak sulung kami ini makan banyak hati seperti hati ayam. Doktor juga ada memberikan supplement untuk anak kami tersebut Bermula dari saat ini setiap kali balik dari sekolah, sewaktu singgah di pasar Raub, saya akan membeli sekilo hati ayam untuk diberikan kepada anak disamping makanan ayah dan ibunya. Walaupun dengan supplement dan hati ayam yang diberikan, keadaan kesihatan anak saya semakin merosot. Ia semakin sangat mudah letih. Beliau hanya akan menjadi penonton apabila sepupunya bermain atau rakan-rakannya berlari berkejar-kejaran.

Perniagaan doktor ini semakin maju maklumlah saya kerap ke kliniknya boleh dikatakan setiap bulan selain dari sakit demam. Pada usia anak saya ini 4 tahun, doktor Cina ini dah surrender dan merujukkan kes anak saya ini ke Hospital Universiti Petaling Jaya. Saya dan isteri terpaksa mengambil cuti membawa anak menemui doktor pakar kanak-kanak. Anak saya diambil darahnya dan doktor minta anak saya dimasukkan ke dalam wad kanak-kanak. Bacaan hemoglobin dalam darah anak saya cuma 4.2 sedangkan orang biasa sepatutnya dalam lingkungan 12 dan ke atas. Allah saja yang mengetahuinya azab yang kami lalui. Hasil pemeriksaan doktor, mereka mengatakan anak saya kena anemia Talesemia (umur sel darah merah pendek berbanding normal 120 hari). Saya tidak ada ilmu ketika itu tentang apa itu (Talesemia). Saya menelefon kakak ipar saya di Tapah bertanyakan apa itu Talesemia.

Subhanallah, penjelasannya sangat mengerikan. Kanak-kanak penghidap talesemia selalunya meninggal dunia sebelum usia mencecah 7 tahun. Adakah saya akan kehilangan anak sulung yang dikasihi? Sudah tidak tahu apa yang perlu dibuat, saya berkunjung ke sebuah farmasi di Kajang mencari sesuatu yang boleh saya usahakan untuk mengubati masalah anak saya. Saya ternampak sebuah ubat supplement buatan Amerika dalam bentuk cecair bernama NUTROPLEX. Saya tawakkal membelinya dan memberikan ubat ini kepada anak saya. Alhamdulillah bacaan hemoglobin anak saya meningkat sehingga ada waktunya kepada bacaan 7. Satu perkara lain selain masalah masalah yang telah disebutkan di atas, anak saya ini kerap sekali menghadapi demam secara purata 2 kali sebulan dari usia 2 tahun sehingga berusia 13 tahun. Pendek kata, sekolah memang terpaksa selalu tidak hadir kerana demam. Begitulah masalah yang kami hadapi membesarkan anak sulung ini sehingga berusia 13 tahun. Kerap demam dan tidak bermaya serta mudah letih. Kemuncak masalah ini ialah bila satu ketika saya mendapat panggilan telefon dari isteri mengatakan anak saya terpaksa dimasukkan ke hospital kerana demam yang serius. Waktu ini saya sudah mula berguru dengan arwah guru saya. Segala masalah anak saya sudah sedia dalam makluman arwah guru cuma menanti saat yang sesuai sahaja untuk memberitahu kepada saya. Dalam saat kebingungan mengenangkan anak dimasukkan ke hospital kerana demam yang serius, saya menelefon arwah guru saya. Setelah saya menjelaskan cerita sebenarnya, arwah memberitahu saya agar mencari sebanyak mungkin buah delima masak di mana-mana kampung dan berikanlah makan kepada anak saya.

Alhamdulillah saya berjaya mencari agak banyak juga buah delima kampung dan saya menyuapkan kepada anak saya. Alhamdulillah selepas beberapa hari, anak saya dibenarkan keluar dari wad hospital. Bermula dari saat inilah saya terpaksa akur sahaja dengan apa yang disarankan oleh arwah guru saya. Sebelumnya, saya memang banyak membantah kata-kata arwah guru, maklumlah saya lulusan universiti (biologi & kimia) sedangkan arwah guru sekadar pengamal perubatan tradisional dan tok guru agama. Arwah guru saya menasihati agar : 1. Elakkan dari makan sebarang organ dalaman seperti hati dsbnya. 2. Elakkan makanan rapu seperti coklat, maggi mee, twisties, ding dang, double decker, burger, naget, sausage dan sebagainya 3. Elakkan minuman bergas 4. Elakkan jeruk-jeruk kering dan basah 5. Makan sayur-sayuran yang berzat seperti sayuran hijau dan pahit. 6. Makan buah delima 7. Makan epal hijau. Selepas tiada pilihan (doktor dan pakar sudah diusahakan) melainkan mencuba kaedah rawatan arwah guru semata-mata, akhirnya saya bersyukur kepada Allah SWT bahawa inilah kaedah yang tepat untuk merawat kes anak saya.

Sejak dari saat ini, anak saya ini kelihatan semakin sihat dan segar dan akhirnya kekerapan menghidap demam pun telah menjadi sejarah. Syukur Alhamdulillah terima kasih kepada Mu ya Allah di atas rahmatMu. Bermula dari saat ini saya sudah berpusing 180 darjah. Saya menyumpah kepada ilmu sains yang mengajarkan bahawa makan hati boleh membawa kebaikan kepada manusia. Saya menyumpah juga kepada diri saya yang selama ini mengajarkan kepada pelajar-pelajar saya satu ilmu yang sebenarnya membawa mudharat kepada manusia. Ampunilah dosa ku ya Allah kerana mengajarkan ilmu sesat di sekolah dahulu (ilmu makan hati untuk menambah darah). Saya yakin bahawa saranan ilmu sains bahawa memakan hati haiwan adalah baik untuk menambah darah adalah ilmu songsang yang diajarkan oleh orang Yahudi agar umat manusia menjadi tidak sihat. Orang Yahudi ini beranggapan jikalau dunia ini dipenuhi oleh orang Yahudi semata-mata, alangkah indahnya. Mereka ingin membunuh umat lain selain Yahudi secara senyap.

Tanggapan saya ini adalah berdasarkan bahawa orang Yahudi ini sangat mempelajari ilmu di dalam Al Quran dan hadis cuma mereka tidak beriman sahaja. Mereka ingin menggunakan ilmu ini untuk merosakkan dan membunuh umat Islam. Saya berkata demikian kerana ilmu sains dari barat mengajarkan untuk memakan hati sedangkan orang Yahudi , Amerika dan England tidak makan hati. Mereka juga tidak makan kepala ikan seperti disarankan Nabi sedangkan orang Melayu Islam di Malaysia makan hati dan kepala ikan. Memakan hati bukan sekadar tidak membantu meningkatkan paras hemoglobin darah malahan memakannya akan mengundang pelbagai mudharat lain yang Allah dan RasulNya saja yang mengetahui dengan tepat.

Pengalaman anak saya serta didiagnosed oleh doktor sebagai pesakit leukemia sudah cukup mengajar saya betapa mudharatnya memakan hati. Anak saya telah memakan hati ayam dengan begitu banyak sekali semenjak berusia 2 hingga 13 tahun. Subhanallah. Kepada mereka yang taksub dengan ilmu sains dan perubatan moden, waspadalah, berbagai agenda tersembunyi dimasukkan oleh Yahudi dan Nasrani di dalam ilmu sains dan perubatan moden. Mereka mengajarkan tidak ada ubat bagi menyembuhkan penyakit seperti diabetes, jantung dan bengkak hati sedangkan Allah dengan jelas menyatakan setiap penyakit diturunkan Allah bersama ubat melainkan mati. Kepada ibu bapa yang bakal mendapat kenaikan gaji baru pada Ogos akan datang ini, saya ingin berpesan bahawa kitalah sebenarnya yang banyak meracuni anak-anak dan diri kita sendiri dengan cara memberikan makanan yang sama sekali tidak sepatutnya untuk dimakan oleh anak-anak dan diri kita. Setengah manusia sangat redha dan seronok untuk diracuni dengan menghisap rokok, minum arak dan menghisap dadah.

Sekian wassalam wallahualam

sumber: http//:teratakburukzam.blogspot.com

redha..

-i-
(2002)

"Abah..ADA nak masuk Darul Quran. Kawan dah bagi borang". kubertanya saat abah menalipon terus dari tanah suci. "Darul Quran tu macam mana? ADA masuk UIA jela". Terus aku akur dengan kehendak abah&mama. Lagi pula masa tu SAR sedang ditutup oleh pihak kerajaan. Abah&mama takut nasib aku nanti entah ke mana lantaran tidak tahu di mana asal-usul Darul Quran itu. Alhamdulillah..pertengahan Jun itu aku mendapat berita diterima masuk UIA.


-ii-
(2007) April

Seusai selesai imtihan nihaa'ii untuk semester terakhir. Aku menyatakan hasratku untuk menyambung pengajian ke peringkat master. Borang master telah siap diisi tanpa pengetahuan abah&mama. Suatu malam, mengajak mereka berbicara, mencungkil isi hati ayah bonda yang terpendam di lubuk hati, jua memohon secebis restu mereka agar perjuangan ini diberkati-NYA. Kata abah: "Kerja dulula. Master boleh sambung lagi bila-bila". Aku akur. Walaupun gejolak hati meruntun minta dipenuhi. Berfikir dan berfikir.. Menghitung sedalamnya.. Ya, aku perlu tangguhkan dulu cita-cita itu. Aku perlu meringankan beban abah&mama. Sudah cukup jasa mereka menanggung pengajianku sehingga tamat ijazah pertama. Nun dibelakang, mereka masih punya beban yang berat untuk menanggung 5 orang adikku.


-iii-
(2007) 20 jun

"ADA, baliklah. Abe masuk wad. Kalau nak tunggu abah ambik tak tahu bila lagi." Tengahari itu abah menelefonku memberi perkhabaran. Bingung sebentar. Rasa apa yang aku dengar ini hanya gurauan semata. Dah 2 minggu aku di Muadzam Shah membantu Mak Ni (mak sedara) yang baru bersalin menjaga anak-anaknya. Dan aku sangka lama lagi aku berada di situ. Tapi rupanya tidak. Aku bersyukur yang aku akan pulang hari itu. Bukan tidak gembira tinggal di sana. Cuma aku rindu pada suasana yang biasa aku rasai. Malam itu juga aku bertolak pulang bersama Mak Teh yang kebetulan datang berkunjung ke Muadzam.

Keesokan hari dan hari-hari seterusnya aku bermastautin di hospital. Menemani abe yang sakit bersama abah & mama di Hospital Ampang Putri. Hari ke-3 di sana, abe menjalani pembedahan membuang ketumbuhan yang membesar di dalam perut. Selama abe menjalani rawatan, wajah abah benar-benar sugul. Hanya diam menjadi peneman dirinya. Sepanjang hidup aku tak pernah tengok abah risau begini. Rupa-rupanya abe kena kanser. Banyak juga duit yang habis untuk membayar wang perubatan abe. Dan kini abe perlu menjalani rawatan susulan pula..kimoterapi.

Ya ALLAH..baru aku mengerti kenapa abah suruh aku tangguh dulu pengajian dan cari kerja. Rupanya naluri abah&mama telah dapat meneka kejadian yang bakal berlaku.


-iv-
(2007) Jun

#Muadzam Shah#
Pagi itu semasa sibuk mengacau adik Amar Hamka yang sedang lena, panggilan dari Tourism Malaysia membuatkan hatiku berbunga riang. Aku begitu bersemangat untuk menerima tawaran kerja yang dikatakan. Ya, kerja di KLIA sebagai pegawai sambilan menyambut tetamu asing berbangsa Arab. Aku yakin dapat bekerja di situ. Bila abah menelefon seperti biasa aku menyatakan hasratku. "Kalau kerja kat KLIA camana nak pergi?". Abah menjawab dengan nada yang keruh. Ada keraguan pada suara itu. Aku hanya diam membisu. Dan mulai hari itu, aku tekad akan menerima jua kerja itu walaupun memang agak sukar untuk ke sana. "Ah..tak kisahla. Yang penting dapat kerja dulu. Camana nak pergi tu fikir kemudian." Hati kecilku berbicara. Hari ke-4 di hospital baru aku dapat menghantar borang Tourism. Hari ke-5, aku mendapat panggilan dari UIA untuk datang interview. Aku kebingungan. Kalau hendak diikutkan hati, aku memang ingin kerja dengan tourism kerana kerjaya itu sesuai dengan minat dan degreeku (bahasa arab). Tapi, aku hanya mampu memilih antara satu. Yang manakah yang terbaik? Lagi pula interview untuk kedua-dua kerja ini jatuh pada hari & waktu yang sama, iaitu Jumaat jam 3 petang. Akhirnya, abah telah memberikan jawapan padaku. Dia menyuruhku terima panggilan dari UIA. Katanya lebih senang dan selamat. Aku akur walau hati tetap meronta. Petang itu, jam 3.05 aku menjadi orang pertama yang diiterview. Masih ada 4-5 orang lagi sedang menunggu. Dan jam 4.20 petang, aku menerima panggilan untuk memulakan kerja pada Isnin minggu berikutnya. Syukur, mudahnya urusanMU Ya Tuhan. Mungkin berkat doa abah dan mama juga. Walau pendapatannya tidaklah sebanyak kerja di tourism, aku tetap bersyukur.


-vi-

Dan kini, permintaan abah juga supaya aku menghadiri temuduga J-qaf. Walaupun hakikatnya aku tidak berminat tetapi aku akur kerana aku tidak tahu di mana rezekiku. Mungkin Allah permudahkan segala hal yang direstui abah & mama. Jika itu ketentuan-NYA aku redha dengan segala. Asalkan hati abah & mama tenang dan bahagia, aku jua akan merasakan perasaan yang sama.



- Ya ALLAH, aku redha dan terima segala ketentuan-MU dengan hati yang tenang, damai dan lapang. KUmemohon agar DIKAU kurniakan yang terbaik untukku-

Thursday, June 07, 2007

Buat mereka yang bakal melayar bahtera perkahwinan

1-"Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki yang keji, dan lelaki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)". (An Nuur : 26)Bila ingin mendapatkan jodoh yang baik, maka perbaikilah diri. Hiduplah sesuai dengan ajaran Islam dan Sunnah Nabi-Nya. Jadilah lelaki yang soleh, jadilah wanita yang solehah. Semoga Allah memberikan hanya yang baik buat kita. Amin.

2-"Dan kahwinikanlah orang-orang yang bujang diantara kamu dan orang-orang yang layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan mereka dengan kurniaan-Nya. Dan Allah Maha Luas (Pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui". (An Nur: 32)Sebagian para pemuda ada yang merasa bingung dan bimbang ketika akan berkahwin. Salah satu sebabnya adalah kerana belum mempunyai pekerjaan. Dan yang peliknya ketika para pemuda telah mempunyai pekerjaan pun tetap ada perasaan bimbang juga. Sebahagian mereka tetap ragu dengan harta yang mereka dapatkan dari gajinya. Dalam fikiran mereka terdetik, "adakah cukup untuk berkeluarga dengan gaji sekian?".Ayat tersebut merupakan jawapan buat mereka yang masih ragu untuk melangkah ke alam pernikahan kerana alasan ekonomi. Yang perlu ditekankan kepada para pemuda dalam masalah ini adalah kesanggupan untuk memberi nafkah, dan terus bekerja mencari nafkah memenuhi tuntutan berkeluarga. Bukan besarnya wang ringgit yang perlu dibimbangkan. Kelak, Allah akan menolong mereka yang berkahwin. Allah Maha Adil, bila tanggung jawab para pemuda bertambah – dengan kewajiban menafkahi isteri-isteri dan anak-anaknya – maka Allah akan memberikan rezeki yang lebih. Tidakkah kita lihat kenyataan di dalam masyarakat, kebanyakan mereka yang bermula dengan kemiskinan, tidak mempunyai apa-apa ketika menikah, kemudian Allah memberinya rezeki yang melimpah-ruah dan mencukupkan segala kekurangannya?

3-" Ada tiga golongan manusia yang berhak Allah tolong mereka, iaitu seorang mujahid fi sabilillah, seorang hamba yang menebus dirinya supaya merdeka dan seorang yang bernikah kerana ingin memelihara kehormatannya". (HR. Ahmad 2: 251, Nasaei, Tirmidzi, Ibnu Majah hadis no. 2518, dan Hakim 2: 160)Bagi siapa saja yang bernikah dengan niat menjaga kesucian dirinya, maka berhak mendapatkan pertolongan dari Allah berdasarkan penegasan Rasulullah s.a.w dalam hadis ini. Dan pertolongan Allah itu pasti datang.

4-"Dan diantara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir" (Ar Rum : 21)

5-"Dan Tuhanmu berfirman : 'Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang memalingkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina dina' ". (Al Mu'min : 60)Ini juga janji Allah 'Azza wa Jalla, bila kita berdoa kepada Allah nescaya akan diperkenankan- Nya. Termasuk di dalamnya ketika kita berdoa memohon diberikan pasangan hidup yang agamanya baik, cantik, taat dan sbgnya. Dalam berdoa perhatikan adab dan sebab terkabulnya doa. Diantaranya adalah ikhlas, bersungguh-sungguh, merendahkan diri, mengadap kiblat, mengangkat kedua tangan, dll.Perhatikan juga waktu-waktu yang mustajab dalam berdoa. Di antaranya adalah berdoa pada waktu sepertiga malam yang terakhir dimana para malaikat turun dari langit dunia bersama-sama mengaminkan , pada waktu antara azan dan iqamah, pada waktu turun hujan, dll.Perhatikan juga penghalang terkabulnya doa. Di antaranya adalah makan dan minum dari yang haram, juga makan, minum dari usaha dan sumber yang haram, melakukan apa yang diharamkan Allah, dll.Manfaat lain dari berdoa bererti kita meyakini kekuasaan Allah, mengakui bahwa Allah itu tempat meminta, mengakui bahwa Allah Maha Kaya, mengakui bahwa Allah Maha Mendengar, dll.Sebahagian orang ketika jodohnya tidak sampai-sampai maka mereka pergi ke dukun-dukun dan bomoh berharap agar jodohnya lancar. Sebahagian orang ada juga yang menggunakan guna-guna dan sihir. Cara-cara seperti ini jelas dilarang oleh Islam. Perhatikan hadis-hadis berikut yang merupakan peringatan keras dari Rasulullah Sollallahu 'alaihi wa sallam:"Barang siapa yang mendatangi peramal nasib / dukun, lalu ia menanyakan sesuatu kepadanya, maka tidak diterima solatnya selama empat puluh malam".(Hadis sahih riwayat Muslim (7/37) dan Ahmad)Telah bersabda Rasulullah sollallahu 'alaihi wa sallam, "Maka janganlah kamu mendatangi peramal-peramal nasib itu." (Sahih riwayat Muslim juz 7 hal. 35).Telah bersabda Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam, "Sesungguhnya jampi-jampi (mantera) dan guna-guna (sihir) itu adalah (hukumnya) syirik." (Hadis sahih riwayat Abu Daud (no. 3883), Ibnu Majah (no. 3530), Ahmad dan Hakim).

6-"Mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat". (Al Baqarah : 153)Mintalah tolong kepada Allah dengan sabar dan solat. Tentunya agar datang pertolongan Allah, maka kita juga harus bersabar sesuai dengan Sunnah Nabi Sollallahu 'alaihi wa sallam. Juga harus solat sesuai Sunnahnya dan terbebas dari bid'ah-bid'ah.

7-"Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan". (Alam Nasyrah : 5 – 6)Ini juga janji Allah. Mungkin terasa bagi kita jodoh yang dinanti tidak kunjung tiba. Segalanya terasa sulit. Tetapi kita harus tetap berbaik sangka kepada Allah dan yakinlah bahwa sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Allah sendiri yang menegaskan dua kali dalam Surah An- Nasyrah.

8-"Hai orang-orang yang beriman jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu".(Muhammad : 7)Supaya Allah Tabaraka wa Ta'ala menolong kita, maka kita tolong agama Allah. Baik dengan berinfak di jalan-Nya, membantu penyebaran dakwah Islam dengan penyebaran buletin atau buku-buku Islam, membantu penyelenggaraan pengajian, dll. Dengan itu semoga Allah menolong kita.

9-"Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa". (Al Hajj : 40)10-"Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat".(Al Baqarah :214)Itulah janji Allah. Dan Allah tidak akan menyalahi janjinya. Kalaupun Allah tidak / belum mengabulkan doa kita, tentu ada hikmah dan kasih sayang Allah yang lebih besar buat kita. Kita harus berbaik sangka kepada Allah. Inilah keyakinan yang harus ada pada setiap muslim dan muslimah.


Jadi, kenapa ragu dengan janji Allah? Wallahu'alam

-sumber: email-

Wednesday, June 06, 2007

Busyra!!

Alhamdulillah...Busyra demi busyra dikhabarkan...TAHNIAH buat insan yang dikurnia busyra=)..


Busyra 1: Mabruk buat Fadhil (adik) yang baru sahaja selesai konvoksyen (diploma) pada
27 Mei 2007 .

Busyra 2: Mabruk buat Atikah Jamaluddin yang baru mendapat kakak ipar (K.Pae) pada 3 Jun 2007. Tikah bila lagi?? ehem..ehem.. ;-)

Busyra 3: Mabruk buat A.Faizal (mantan presiden COMRADE) & K.Su (x-COMRADE) kerana mendapat cahaya mata yang pertama..moga kehadiran insan baru dalam rumah tangga membawa kebahagiaan berpanjangan...InsyaALLAH!

Busyra 4: Mabruk buat Paksu Nizam & Kak Lala kerana mendapat putera sulung (Md Arif Umair) pada 5 Jun 2007.. Moga kebahagiaan dan kesyukuran berpanjangan..

Busyra 5: Mabruk buat Shah yang mendapat anak saudara baru (Nur Zafirah) pada 1 Mei 2007.

Busyra 6: Mabruk buat Ayah Man & Mok Ni yang bakal mendapat putera ke-4 pada 15 Jun 2007..Moga dipermudahkan urusan dan selamat semuanya..Tak mengapa tidak dikurnia puteri impian, jika semua putera anak yang soleh, akan menjadi penyejuk mata dan penawar dihati.. =)

Busyra 7: Mabruk buat Hasfah, teman sekuliyah dari China yang akan diijabkabulkan pada 24 Jun 2007 di SHAS MOSQUE, IIUM. InsyaALLAH saya akan memenuhi undanganmu sahabat. Bakal zauj enti orang Yaman ye..hehheeh..moga ceria meniti alam bahagia=)



Tuesday, June 05, 2007

Subhanallah..



::keindahan::
Subhanallah
mencipta langit dan bumi
halus lakaran alam terbentang
terhias seri pautan warna




::kedamaian::
Subhanallah
mengurnia kedamaian semilir angin
menghadiahi ketenangan pepasir pantai
seluruh buana merasa nikmat




::kegelapan::
Subhanallah
Merubah cahaya kepada gelita
Petanda dunia bukan hakiki
Nun di sana..kehidupan abadi setia menanti



::kelam::
Subhanallah
membolak balik kedamaian
menghadirkan kemusnahan
tanda ingatan buat sang makhluk

ku telah jatuh cinta


















::cintaku:: nurul hidayah syafiqah -fiqa-

















bersama fiqa dan adik-adik di Asrama Baitul Ummah (ABU)


Seperti Tikah, aku jua telah jatuh cinta pada adik-adik ABU lebih-lebih lagi pada si kecil yang comel (fiqa). Fiqa berumur 4 tahun merupakan anak yatim setelah kematian ibu bapanya yang terlibat dalam kemalangan jalan raya.

Tak terlintas di fikiran aku akan kerap ke sana lantaran sudah lama tidak menjenguk adik-adik sepanjang sem lepas kerana sibuk dengan komitmen dan tugas sebagai pelajar, apatah lagi aku di semester akhir. Namun, ketentuan ILAHI menemukan aku dengan mereka dengan lebih akrab kerana aku mengajar tusyen di ABU untuk adik-adik UPSR. Jadi, setiap 3 kali seminggu (Isnin, Rabu & Jumaat) aku akan ke sana.

Masih ingat lagi kali pertama aku ke sana untuk mengajar, fiqa yang comel itu sesekali menjenguk dari dalam memerhatikanku. Aku langsung tak teringatkan dia kerana aku belum pernah berjumpa dengannya walaupun sudah tahu tentang kehadirannya di asrama itu daripada kawan-kawan. Aku memanggilnya, tetapi dia melarikan diri. Mungkin kerana malu dan belum biasa denganku.

Kali kedua ke sana, dia masih begitu..Hanya memerhati dari jauh. Sesekali aku memandangnya, dia tersenyum lalu lari ke dalam. Belum berjaya memikat hatinya.

Kali ketiga, dia sudah bersuara. Nampak sahaja kelibatku, terus dia memanggil kak Fatimah pengurus di asrama yang mesra dengan panggilan cikgu oleh adik-adik di situ. "Cikgu, Kawan cikgu dah datang!". Dan kali ini, aku sudah boleh bermain dengannya. Wah, seronoknya!



28/5/07


Aku tidur di asrama bersama adik (syikin) tolong kak fatimah menjaga&menguruskan adik-adik kerana penaungnya Ustaz Rahman ke India atas urusan penting. Malam itu, si kecil fiqa berpesan bahawa dia ingin tidur denganku. Aku menerima dengan senyuman. Selepas solat maghrib, aku dan syikin membantu adik-adik ABU membaca Al-Quran. Fiqa setia di sebelahku dengan celotehnya yang mencuit hati. Sedang sibuk melayan adik-adik lelaki membaca Iqra', si kecil itu juga sibuk ingin turut serta dengan bertanyakan itu dan ini. Akhirnya, belum sempat ajaran Iqra' berakhir si comel fiqa telah terlena di ribaku. Namun malam itu aku membiarkannya tidur bersama "mak" tukang masak di asrama.



29/5/07

Petang itu si kecil Fiqa amat berlainan perangainya. Kemanjaannya yang lebih pada petang hari itu menghairankan aku. Terlambat sedikit melayan merajuklah jawapannya. Pantang diusik merengeklah jadinya. Naik pening juga aku dibuatnya. Seperti biasa selepas maghrib, aku mengajar adik-adik lelaki membaca iqra' dan seperti biasa si kecil itu juga tidak ketinggalan minta dilayan. Awal-awal lagi dia berpesan ingin tidur denganku. Dan seperti biasa juga, si comel itu sudah hampir terlena menunggu pengajian Iqra' berakhir. Lalu aku menyuruhnya tidur dahulu sementara aku menghabiskan bacaan abang-abangnya. Dia menolak dan bertegas ingin menungguku. Seusai Iqra' berakhir, aku membawanya ke bilik di bahagian bawah untuk tidur kerana banyak lagi perkara yang perlu dilakukan. Semasa menidurkannya, aku membelai dan mengusap badannya dengan penuh kasih sayang. Si kecil itu memegang kejap tanganku, mungkin takut aku akan meninggalkannya. Tiba-tiba dia bersuara: "kakak jangan buat macam tu tau, mak fiqa selalu buat macam tu...mak fiqa dah mati". Ishh..betapa sayu dan pilu hatiku tatkala mendengar bicaranya. Aku akur dengan kehendaknya dan membelainya dengan cara yang lain sehingga dia terlena. Hampir jam 10 malam, dia terjaga dan menangis. Badannya sedikit panas. Dia minta aku tidur dengannya ditingkat atas sedangkan kak fatimah berpesan supaya aku tidur di sebuah bilik yang dijadikan pejabat ditingkat bawah. Terpaksalah aku mengikut kehendaknya. Baru sahaja beberapa minit aku meletakkannya, dia muntah secara tiba-tiba. Aku menjadi sedikit kaget. Kak Fatimah tiada dan aku yang bertanggungjawab menjaga adik-adik itu bersendirian. Dia terus menangis dan merengek. Tidak sanggup aku melihatkan keadaannya yang begitu. Malam itu, si comel Fiqa demam. Dan malam itu, rengekannya mengganggu tidurku. Sungguh aku tak dapat melelapkan mata melihatkan keadaannya. Setiap jam aku terjaga...merenung jam..memandang penuh sayu wajah mulus di sebelahku. Sungguh..aku rasa seperti menjadi seorang ibu. Malam itu, bertambah dalam cintaku padanya.


demi masa






"Demi masa..sesungguhnya manusia benar-benar dalam kerugian. Melainkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan orang-orang yang berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran" (Al-Asr: 1-3)



Benar apa yang diberitakan oleh kalamullah, kebanyakan manusia sentiasa hidup dalam kerugian. Setiap waktu yang hadir hanya digunakan dan dipenuhi dengan amalan yang merugikan. Setiap detik, saat, minit dan jam yang berlalu itu..manusia tidak pernah menghitungnya. Hidup ini dirasakan tiada berpenghujung..dan manusia merasa yakin bahawa esok pastikan tiba. Manusia menilai hidup dunia merupakan segala-galanya. Harta, pangkat, darjat dan kemewahan..semua itu perlu dicari, dirasai dan dinikmati sepenuhnya. Tidak kira yang kaya mahupun miskin, semua mahu merasa hidup dalam kesenangan. Justeru, siang dan malamnya hanyalah untuk mencari wang ringgit. Kerana bagi mereka, wanglah segala-galanya pada zaman ini.

Sahabat, mari kita menghitung diri. Renungi kembali masa dan waktu yang telah menjauh. Adakah kita pasti bahawa kehidupan dunia ini kekal abadi?? Tidakkah kalian percaya bahawa semua makhluk akan mati?? Bagaimana pula dengan usia yang kian meningkat..dari bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa dan seterusnya tua. Benar, kita tidak mampu mengembalikan masa yang telah pergi. Justeru, sedarlah bahawa masa yang datang itu sangat singkat. Dan setiap detik yang hadir itu perlu dihiasi dengan amalan baik yang memberi manfaat buat diri. Janganlah menyesali masa lalu, kerana waktu yang telah pergi tidak akan kembali lagi sebagaimana kata Imam Al-Ghazali: "Yang jauh itu masa". Oleh itu, beringatlah!! Lakukanlah 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara: 1- sihat sebelum sakit, 2- kaya sebelum miskin, 3- lapang sebelum sempit, 4- masa muda sebelum tua, 5- hidup sebelum mati. Carilah bekalan sebanyak-banyaknya untuk kehidupan di alam abadi.



Ingatlah..Hidup ini satu perjalanan..Dunia merupakan tempat persinggahan..Akhirat jua destinasi tujuan..



-moga beroleh syurga abadi-



Monday, June 04, 2007

geram

hm..sejak akhir-akhir ni aku menghadapi sedikit masalah untuk sign in blogger..tak tau kenapa dan apa puncanya..keadaan ni menyebabkan mood untuk menulis hilang begitu saja. walaupun banyak benda yang nak ditulis tapi beku dan kaku..geram juga rasanya kadang-kadang..hmm..sabo yola..

jiwaku...di manakah??

sebagaimana yang telah kuceritakan pada entri yang lalu..sepanjang semester lalu kulalui dengan hati yang kosong. kutunggu, kumenanti..saat iakan kembali. namun, hingga kini..masih tiada jawapan..kujua tak mengerti..mengapa ia menghilang? tanpa pesan..tanpa jejak..ke manakah perginya?? entah di mana akan kucari..entah bagaimana baru kutemui..pada penghujung semester itu kulihat cahaya hikmah..tapi kini..cahaya itu jua gelap menghilang. seusai April..Mei..masih buntu mencari arah..sukar untuk kumelakar satu ketetapan buat diri..tanpa dia mengisi kekosongan hati ini..kembalilah..

Sunday, May 27, 2007

Hari itu

2/5/07 ... 13 rabiulakhir 1428



::ziarah COMRADE::
terima kasih buat COMRADEAN & A.Zahar sekeluarga kerana sudi meluangkan masa menziarahiku dan keluarga. Moga ukhwah yang terbina akan lebih erat terjalin dengan rabitah hati yang disemai cinta & kasih Yang Esa.


3/5/07 ... 15 rabiulakhir 1428

::Bookfair-PWTC::
rasa seronok & bertuah apabila berpeluang ke pesta buku tahun ini. Alhamdulillah..dengan sedikit simpanan dapatla membeli beberapa buah buku idaman=).


12/5/07 ... 24 rabiulakhir 1428

::writing workshop::
Dapat pengalaman baru dan tips untuk menjadi seorang penulis. Banyak perkara yang berkaitan dengan bidang penulisan termasukla perihal hak cipta. Hmm, insyaALLAH ilmu yang diperoleh akan digunakan sebaik mungkin. Mana tahu jadi penulis suatu hari nanti?? =) saya akan kongsikan pengalaman ini dengan sahabat yang berminat..tunggu post terbaru nanti..


19/5/07 ... 2 jamadilawal 1428

::fasi jemputan, SKDN::
berpeluang menjadi fasilitator bagi program bestari solat untuk pelajar tahun 1&2 di Sek Keb Dusun Naning, Hulu Langat Selangor. Modul yang diketengahkan ialah teori&praktikal wuduk&solat. Gang comradean yang lain semua handle budak darjah 2. Aku seorang je kena handle budak darjah 1. Dapat 5 orang adik yang comel dan cute lagi nakal =) (haziq, hakim, habibah, hazirah&Ilya). Seronok dapat berprogram dgn adik2 ni sbb selalunya program aku bersama orang asli je. Kira pengalaman barula.


26/5/07 ... 9 jamadilawal 1428

::Mtest::
hari ni aku ada test untuk pemilihan guru kpli di SMK Puteri Titiwangsa dekat dgn Taman Tasik Titiwangsa. Kat sana aku terjumpa beberapa orang student UIA. Huhuhu..time exam ntah pape..rasa macam lembab je otak ni nak jawab..lagi-lagi bab matematik..dah berkarat dah..banyak gak soalan yang tak terjawab..pasrah ajala..kalau ada rezeki, Alhamdulillah.kalau xde, carila jalan lain. Mungkin ada rezeki yang lebih baik DIA nak berikan padaku=).

Monday, May 07, 2007

berhati-hati!!

Pagi tadi ketika sedang tekun menyiapkan essay Mak Teh (mak saudara) untuk kursus PTK, mama baru pulang dari mendengar kuliyyah agama di surau Bukit Antarabangsa bersama temannya yang merupakan jiran kami, P.Rohana.

Mama seterusnya rancak bercerita tentang apa yang diperoleh daripada kuliyyah yang baru dihadiri. Aku mendengarnya dengan penuh tekun dan minat. Namun, cerita mama itu ada keraguannya. Antara perkara yang dikupas dalam tersebut (mengikut cerita mama):

1) kita tak boleh bersalam-salaman selepas solat sebab itu bukan sunnah Nabi. Nabi tak pernah buat begitu.
2) kalau nak berzikir tak boleh guna tasbih. kena pakai tangan je sebab guna tasbih macam ikut org hindu@budha yang beribadat di kuil. alasannya bila kita mati nanti bawa tubuh badannya je masuk kubur, bukannya tasbih.
3) zikir takleh lebih dari 100 kali (lbh kurg mcm tula ayatnya).

ini hanya sebahagian sahaja..dan saya sempat berbincang dengan sahabat yang faqih dalam bab-bab sebegini. Jawapan beliau kepada soalan2 tadi ialah:

1) salam selepas solat mmg Nabi tak buat tapi digalakkan. Nabi tak buat mungkin keadaan pada masa itu berbeza dgn zaman sekarang sebab zaman Nabi lepas solat terus diadakan kuliah ilmu, namun zaman kita hanya gunakan masjid sebagai tempat ibadah. Dan Nabi s.a.w menggalakkan kita bersalam-salaman ketika bertemu dan apabila hendak berpisah. Bukankah bersalam itu salah satu cara untuk mengeratkan ukhwah?

2) berzikir tu ada beberapa maksud. Tapi yang jelasnya zikir itu mengingati Allah samada dalam bentuk perbuatan, perkataan atau di dalam hati. Adapun berzikir menggunakan tasbih itu dibolehkan kerana kita gunakannya untuk memudahkan kita mengira bilangan zikir dan tak dikira sama dengan ritual agama budha@hindu.

3)zikir tidak dihadkan kepada jumlah yang tertentu tetapi berzikirlah sebanyak yang kita mampu. Allah menyukai hamba yang selalu berzikir kepadaNYA.


ini merupakan keterangan secara ringkas, jika ada sebarang kekurangan atau kesamaran diharapkan ada yang sudi menegur. Moga kita sama-sama berkongsi ilmu dan memanfaatkannya untuk kebaikan ummah. Jadi berhati-hatilah ketika menghadiri kuliyah agama agar tidak mendapat kekeliruan dalam memahami Islam.

Wallahu'alam.



##syukran lakum 'ala at ta'liqaat##

maafkan saya menulis tentang golongan wahabi tanpa pengetahuan yg cukup. InsyaALLAH saya akan rujuk kembali dan meneliti secara mendalam. Ada benarnya kata "Dhuha Ainnur": (Ustad yang mengaku mengikut pendapat syeikh muhmd abd wahab mungkin keliru . Kekeliruan itu berpunca dari pengikut2nya bukan ra'isnya . Setiap apa yg dilakukan oleh mana-mana syeikhul islam ada sebab-sebab tersendiri , yang mungkin sesuai dengan sesetengah golongan tapi tak sesuai dengan golongan yang lainnya)..
terima kasih juga buat *ambo jie* atas teguran yang membina =). Harapnya ramai lagi yang akan sudi berkongsi ilmu diruangan yang terhad ini, insya ALLAH..

jazakumullahu khairan jaza'

Wednesday, April 25, 2007

dengan keizinanMU..

dengan keizinanMU..ku berpeluang bermusafir ke Lebir sebagai pencinta agamaMU..walau seketika..dapat kunikmati hebatnya ukhwah&perjuangan sahabat2 secomrade bersama-sama orang kampung..

dengan keizinanMU..hati orang-orang kampung Lebir makin lembut&terbuka..dapat kulihat dari wajah mereka, bersinar cahaya pengharapan agar hidup mereka akan berubah ke arah yang lebih baik. KAU pandulah jalan mereka agar terarah kepadaMU Ya Rabbi..

dengan keizinanMU..aku telah memperoleh result yang baik..kusyukuri segala..Engkau jua yang Maha Memberi..moga KAU kurniakan daku yang terbaik dalam kehidupan ini..

dengan keizinanMU..tamat sudah perjuanganku membenih makrifat di taman ilmu&budi untuk ijazah pertama..moga DIKAU memberiku keizinan&kemudahan untuk menyambung pengajian ke peringkat yang lebih tinggi..


drpd mad merah: Teringat juga pd satu penjelasan ustazah sekolah rendah dulu. Ada member tanya kenapa kdg2 kita dah banyak kali berdoa tapi belum dapat apa yang diimpikan. Ustazah kata itu tandanya Allah sayang pada kita. Sebabnya Allah tahu kalau kita lambat atau belum dpt yg diimpikan, kita akan terus berdoa dan mengingati Ilahi. Sebenarnya Allah amat rindukan suara hamba-hambaNya merayu dan memujiNya. Kalau sekali berdoa terus dapat, kemungkinan besar lepas tu kita kita taksub dan lupa utk bersyukur pd yg Esa.Tazkirah Malam..

Wednesday, April 18, 2007

dengarkan Ya ILAHI..

Ya ALLAH, Ya Rahman, dengan keagunganMU dan cahaya wajahMU, pancarkanlah cahaya kepada pandangan hamba dengan kitabMU, lancarkanlah lidah hamba, tenangkanlah hati hamba, sesungguhnya tiada siapa yang boleh menolong hamba untuk tetap dengan kebenaran melainkan Engkau, tiada siapa yang memberiku melainkanMU. Tiada daya kekuatan melainkan dengan kuasa ALLAH Yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.

Ya ALLAH, sesungguhnya hamba memohon kepadaMU dengan namaMU yang suci, terpuji, agung dan paling Engkau sukai..yang apabila Engkau dipanggil dengannya nescaya Engkau akan memberi dan memperkenan, dan apabila Engkau diminta nescaya Engkau akan memberi, dan apabila Engkau dipohon untuk mengasihi nescaya Engkau akan mengasihi, dan apabila Engkau diharapkan untuk menyelesaikan masalah nescaya Engkau akan menyelesaikannya.

Ya ALLAH..sesungguhnya hamba menyeruMU dengan namaMU "ALLAH", menyeruMU dengan namaMU 'Rahman' (Yang Maha Mengasihi), menyeruMU dengan namaMU 'Al-Barr' (Yang Maha Memberikan Kebaikan), menyeruMU dengan namaMU 'Ar-Rahiim' (Yang Maha Menyayangi), menyeruMU dengan Asmaul Husna (nama-namaMU yang penuh kebaikan) semuanya, yang hamba ketahui daripadanya ataupun yang tidak hamba ketahui...ampunilah hamba...

ingatan bersama..

di suatu hari yg indah,CINTA dan KAWAN bersiar2 di sebuah kg.tiba2 CINTA terjatuh di dalam telaga.kenapa?kerana CINTA itu buta.. lalu KAWAN pun ikut terjun kedalam telaga.kenapa?kerana...KAWAN akan buat apa sahaja demi CINTA! didalam telaga CINTA hilang.kenapa?kerana cinta itu halus, mudah hilang kalau tidak dijaga,sukar dicari apatah lagi dlm telaga yg gelap.sedangkan KAWAN masih tercari2 dimana CINTA dan terus menunggu.kenapa?kerana..KAWAN itu sejati dan akan kekal sbgai KAWAN yg setia.jadi,hargailah KAWAN kita selagi kita terasa dia BERERTI..

"PeRSaHaBaTaN YaNg SeJaTi aKaN MeMBaWa KeRiNDuaN YaNg aBaDi. SeSuNgGuHnYa PeRSaHaBaTaN iTu LeBiH uNgGuL DaRi PeRCiNTaaN, TaNPa PeRSaHaBaTaN PeRCiNTaaN aKaN BeRaKHiR TeTaPi TaNPa PeRCiNTaaN, PeRSaHaBaTaN BoLeH KeKaL. oLeH iTu HaRGaiLaH PeRSaHaBaTaN YaNg TeRJaLiN. HaNTaRLaH PeSaNaN iNi KePaDa oRaNg YaNg aNDa TiDaK aKaN LuPa DaN HaNTaRKaN JuGa KePaDa oRaNg YaNg MeNgHaNTaR PeSaNaN iNi JiKa aNDa MeNgHaRGai PeRSaHaBaTaNNya. iNi aDaLaH PeSaNaN PeNDeK uNTuK MeNyaTaKaN YaNg aNDa SeNTiaSa MeNgiNGaTiNya. KaLaU aNDa TiDaK MeNgHaNTaR PeSaNaN iNi, BeRMaKNa aNDa SuDaH MeLuPaKaN KaWaN-KaWaN aNDa. aMBiLLaH SeDiKiT MaSa uNTuK MeNgiNGaTi KaWaN-KaWaN yG SeNTiaSa MeMBeRi SoKoNgaN uNTuK aNDa.."

Saturday, March 31, 2007

istimewa..

buatmu kekasih

irisan mimpi bondamu
terbit cahaya dari rahim
menerangi bumi kerajaan Syam
menyirna api sembahan Majusi
meruntuh istana Kisra Parsi

cahaya gemilang secerah pawana
menerangi bumi menghiasi alam
buana tersenyum menyambut salam
kehadiran agung rasul utusan

bicara katamu terkandung hikmah
perilakumu terhias indah
diam senyummu penuh bermakna
tersurat sunnah sepanjang zaman

kau kibar panji kebenaran
di tengah kota jahiliah
kau seru Tuhan Yang Satu
dicelah ribuan penyembah berhala

saban hari waktu berlari
kalimah "Ahad" terus bergema
meniti mulus dari bibir ke bibir
tertanam utuh di sanubari

Bilal, Yasir, Sumayyah
insan lemah gagah berani
tegar membentengi iman
walau badan jadi taruhan

Asma' Abu Bakr, Ali Abu Talib,
contoh mujahid mujahidah sejati
berkorban jiwa menyemarak hijrah
tebaran Islam menyuburi Madinah

Allah Tuhan Yang Esa
kalimah Tauhid bersemadi kejap dikalbu
jihad Badar menjadi saksi
kemenangan Islam mekar berputik

Allahumma solli alaik Ya Rasulallah
selawat dan salam buatmu kekasih
dikau melakar cinta di hati ini
segar berbunga harum mewangi
walau masa dan jarak jauh terpisah
potret sejarahmu mengubat rinduku

nukilan: nor syuhadaa mohd samsuddin


Friday, March 30, 2007

khas buatmu..

sempena hari kelahiranku (31/03/83)


duhai abah, duhai mama
dengarkan khabaran dariku
coretan tinta sayangku
istimewa buat dirimu

tibanya hari ini
izinkan batinku berbicara
melunak kata diperdu kalbu
menyatakan tulus cintaku

terima kasih buatmu
menyambutku penuh riang gembira
menatangku penuh kasih selembut sutera
mendidikku dengan sayang semaian iman

tikaku masih tidak mengerti
kulihat lelahmu tak pernah surut
jerih keringat mengalir saban hari
buat cagaran sesuap rezeki

hingga kini
masih kulihat keringat itu
menitis sepi bak gerimis senja
kering sejat segenggam tabah
menabur bakti menuai barakah

maafkan daku
kala hambur kata menghiris
menusuk pedih tangkai hatimu
menolak tingkah bicaramu

ampuni daku
tika lagakku melampauimu
meraja amarah melukaimu
membidas segala pesananmu

segunung dosaku terhadapmu
kau balasi dengan serimbun doa
agar aku tetap terpelihara
dalam pelukan cinta Yang Satu

selautan alpaku padamu
kau hadiahi dengan rindu
bersulam cinta setinggi langit
mengharap jaya penyeri hidupku

kala sepi dinihari
aku melutut bersujud
memohon padaNYA Yang Maha Mendengar
KAU ampunilah segala dosa abah dan mamaku

Ya Rabbi
KAU rahmatilah hidup abah dan mama
KAU permudahkanlah urusan mereka
KAU berkatilah usaha mereka
sepanjang kehidupan ini

dengan kemuliaanMU Ya Tuhan
jadikan aku anak yang soleh
sentiasa mendoakan kesejahteraan mereka
setia berbakti, walau berada di puncak jaya

jika takdirMU hadir menjemput
KAU tempatkanlah abah dan mamaku
di kalangan hambaMU yang soleh
hambaMU yang KAU redhai
hambaMU yang KAU rahmati

kumemohon setulus hati Ya Ilahi
DIKAU permudahkan perhitungan
KAU permudahkan langkah mereka
tika meniti titian siratMU
agar beroleh syurgaMU yang abadi

nukilan: nor syuhadaa mohd samsuddin






untukmu teman..

-dari amalmaahad-


TeMan YanG bAIK...

Teman yang baik adalah umpama hujan yang menyejukkan, mentari yang menghangatkan dan cahaya yang menutupi kegelapan."

Dari pandangan mata, kita berpaut penglihatan. Dari pandangan hati, kita saling kasih mengasihi. Bukan hanya cinta dan bukan sekadar sayang, kita semua bersama atas dasar keikhlasan dan kejujuran yang hadir dalam diri kita.

Mungkinkah setiap insan yang bersama kita itu ikhlas dan jujur pada persahabatan? Bukan mudah untuk mencari teman yang baik. Kadang-kala ia sudah berada dihadapan mata tatkala persepsi kita sahaja membiarkan ianya berlalu sahaja tanpa disedari. Kadang-kala jua, teman yang baik berasal daripada seorang insan yang pernah mengkhianati kita, tetapi cahaya hidayah dan keinsafan membuatkan dirinya kembali ke landasan yang betul kerana dia tersedar daripada khayalan diri yang diselubungi syaitan dan nafsu.

Keikhlasan dan kejujuran tidak boleh diukur. Kerana ia tersimpan didalam hati. Yang sukar dijangka dan diketahui oleh oranglain. Apatah lagi kepercayaan tulus, yang juga bukan mudah untuk dilihat melalui pandangan mata. Semua hanya mampu dinilai oleh pandangan hati yang telus. Niatkan diri kita sebelum berteman kerana ia adalah permulaan kepada ukhwah yang sejati. Berdoalah kepada Allah agar dipertemukan sebuah persahabatan yang akan memanfaatkan diri. Yang akan meninggalkan memori silam yang bakal menghasilkan kebahagiaan yang kekal.

Jangan terlalu memilih, kerana mungkin disebalik pasir itu ada mutiara. Jangan pula terlalu membuka hati kita, menerima semua untuk menemani kita. Masakan disebalik madu itu ada racun. Hati yang telus, bila termakan racun tatkala menaruh madu, kelak hati itu akan tertutup untuk menerima oranglain. Itulah kekecewaan. Yang melukakan dan sukar dirawat. Hargailah setiap insan yang menerima diri kita walau apa jua keadaan.

Belajarlah untuk menerima teman yang memperbaiki kita dan belajarlah juga bagaimana untuk menutupi kelemahan teman kita. Jadikan persahabatan itu medan perjuangan diri menuju ke jalan Allah. Berkata-kata baik dan berbudi bahasa sesama teman. Kelak nanti ia akan menguntungkan kita. Jika ada kesalahan, maafkanlah. Jika ada kelemahan, perbaikilah. Dan jika ada kebaikan padanya, contohi ia. Marilah bersama-sama meniti jambatan kejayaan.

Terimalah kehadirannya dengan hati yang terbuka. Pandangan mata dan impresi awal sering menilai orang lain sebelum menerima mereka. Oleh itu, berwaspadalah dan berdoalah kepada-Nya agar ikatan yang terbina itu akan kekal. Hanya Allah yang tahu pengakhirannya dan hanya Dialah yang tahu siapa yang layak bersama kita. Biarlah kita berteman ramai kerana dalam ramai-ramai itu mungkin ada yang baik untuk kita..

Thursday, March 29, 2007

kusyukuri..

seawal permulaan semester..hati gelisah penuh rawan..tiap hari yang dilalui dirasakan tidak keruan..terlalu banyak perkara yang perlu difikir, dihitung sedalamnya..makin diri mencari arah, makin berbaur rasa dihati..hinggakan suatu ketika, ku baru tersedar bahawa hilang sudah rasa dihati..entah mengapa, entah bagaimana..memang sukar untuk diungkapkan..tapi begitu hakikat yang terjadi..sesekali kumenyesali diri, kembali menghitung hari yang berlalu, yang sedang dan mendatang..ada ketika aku rasa ingin menjadi diriku yang lepas..entah ke mana menghilang..kurasa begitu merindui diriku yang dulu..namun tiada daya selain mengharap..lalu, sepanjang sem, kulalui dengan jiwa yang kosong, hati yang kusam..masih mengharap..dan pada penghujung sem ini..tika melalui perjuangan getir, kutahu ada rahmat yang tersembunyi..ada hikmah yang terselit dibalik tirai "kekosongan" itu..Ya Tuhan, kusyukuri segalanya..

Thursday, March 22, 2007

salam perjuangan

waktu pertempuran telah pun tiba..salam perjuangan buat para pejuang..moga langkah diorak penuh gagah..buat teman-teman yang mengenali dan dikenali...teruskan perjuangan, kerana perjuangan kita tidak terhad hanya di sini..walau di mana, walau bila..teruskan langkahmu maju ke hadapan..hidup ini sememangnya satu perjuangan!..

perjuangan untuk sem 2 06/07:

22/3/07 (thursday) 3pm

- modern islamic literature (MIL)

23/3/07 (friday) 9am

- arabic for academic purpose (AAP)

28/3/07 (wednesday) 9am&3pm

- methods of dakwah
- principal teaching of foreign language

4/4/07 (wednesday) 3pm

- language drills


moga perjuangan diberkati...


Friday, March 16, 2007

ImaN

Kala sepi sendiri
Dia hadir menemani
Bersama cahaya menerangi

Pahit mulutku
Disuapnya madu hikmah kalam
Perit luka batinku
Dirawatnya dengan ubat ketenangan

Kosong jiwa ini
Di isinya secebis rahmat
Layu hati yang kering
Dibajai, disirami titisan barakah

Diri yang hampir rebah
Kini sudah gagah berdiri
Berjalan, kembara di lembah alam
Berpimpinan tangan, seiringan

Wajah riang mempamer riak
Hilai tawa menghalau sendu
Lupalah aku pada dia
Leka mencongak hiasan dunia

Dia hilang tanpa pesan
Perginya diam tanpa bicara
gelisah aku penuh rawan
menantinya pulang kembali

sedarlah aku dari lena
aku tak mampu kehilangannya
kehadirannya sering kudambakan
nilainya tiada bandingan

Wednesday, February 21, 2007

hari itu yang telah pergi

6/2/07 (18 Muharram 1428)

Talk- Purpose of life: Dare to change??

Dialog yang mengupas tajuk berkaitan dengan hijrah oleh panel-panel yang sangat berpengalaman.

xifu:
- untuk berhijrah kita perlu tetapkan niat di dalam hati. niat bukan hanya satu tapi juga merangkumi niat-niat yang membawa diri ke arah kebaikan. Niat yang paling utama ialah al-ikhlas. Ikhlas merupakan tunjang utama dalam setiap perlakuan dan amal perbuatan kerana melalui ikhlaslah tersandarnya akidah. dan, apabila akidah telah kukuh berdiri maka setiap yang dilakukan di dunia hanyalah berpaksikan keredhaan Yang Satu.

- Allah telah berfirman: "serulah kamu ke arah kebaikan dan cegahlah kemungkaran serta berimanlah kepada ALLAH". Namun, bagaimanakah caranya untuk melakukan amar ma'ruf dan nahi munkar ini?? Allah berfirman lagi: "serulah ke jalan Tuhanmu dengan berhikmah dan kata-kata nasihat yang baik serta berbicaralah dengan sebaik-sebaik cara". Ramai insan yang ingin melakukan ibadah ini tapi caranya tidak kena. Dakwah itu luas ertinya dan banyak caranya. Gunakanlah cara yang paling baik dan berkesan bersesuaian dengan orang yang ingin didakwah. Cara cepat menuding jari mencari kesalahan insan lain sebelum kita mengetahui kebenaran hakikat itu. Maka, (fastabiqul khairat!!) berlumba-lumbalah melakukan kebaikan moga di sana ada keredhaan.

bro shah kirit:

- tujuan utama kewujudan manusia di muka bumi ini adalah untuk mengabdikan diri, tunduk dan patuh pada Pencipta alam sebagaimana firman ALLAH yang berbunyi: "tidak AKU jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepadaKU". Dan ALLAH jua telah memberi amanah dan tanggungjawab kepada manusia selaku khalifah di bumiNYA. Maka tiada di antara manusia yang mampu berkata bahawa dia tidak tahu tujuannya hidup di dunia.

- saya seorang Islam. Dan saya tahu bilakah saya Islam. Soalan saya, bilakah anda benar-benar menjadi seorang Islam?? err..soalan ini membuatkan semua hadirin terpaku.. ya, bilakah aku benar-benar menjadi seorang Islam?? walaupun pada hakikatnya kita telah Islam sejak dilahirkan, tapi persoalannya...bilakah kita betul-betul tahu dan mengerti segala ajaran Islam itu dan melaksanakannya dengan segala kemampuan yang ada?? Tanya diri...selami sanubari...

ustz Hasrizal:

- tamadun..manusia akan bertamadun dan membangun jika agama menjadi dasarnya. agama memelihara umatnya dari penyakit mazmumahnya akhlak dan sifat-sifat yang membelakangi kebenaran hakikat Pencipta.

- tujuan agama itu, memberi petunjuk kepada kebahagiaan dan kesejahteraan hidup. jauh dari agama, terpesonglah tujuan hidup. penyakit sosial yang melata pada zaman ini, sebabnya kerana membuang agama dari kehidupan.




9/2/07 (21 muharram 1428)

PWTC - Criminal War Exhibiton

Alhamdulillah, aku diberi kesempatan untuk berkunjung ke pwtc melihat pameran jenayah perang bersama teman seperjuangan ( jah, tikah, shariyah, k.yati, lin dan max). Saat-saat berada dalam bilik pameran itu sangat menyentuh hati dan menginsafkan diri. Melihat kesan-kesan kekejaman yang dialami oleh penduduk Palestin, Iraq, Lubnan, Vietnam, Hiroshima dan Nagasaki, jiwa bergetar dan hati memanjatkan doa agar umat Islam di seluruh dunia dilindungi dari kekejaman insan-insan yang tiada belas bagaikan syaitan yang bertopengkan manusia.





15/2/07 (27 Muharram 1428)

exam: method of Dakwah
10 a.m - 11.30 a.m

huhuhuhu...pertamanya aku nak meraung..hmm, takleh nak buat apa dah, nasi pun dah basi..lupakanlah yang lalu..=) sebenarnya bukan xleh nak jawab, tapi salah teknik menggoreng..so, jadilah kesempitan masa dan tak sempat nak jawab kesemuanya dengan baik. Natijahnya??? Wallahu 'alam..


Iftar Jamaie dan Usrah Comrade
Masjid level !
6.30 p.m - 7.40 p.m

berkumpul ramai-ramai dan berkenalan dengan sahabat-sahabat baru..juga makcik. Dapat mendengar sedikit santapan untuk rohani yang sudah lama kosong. Iftar bersama makan sedulang betapa eratnya ukhwah sesama saudara. Moga kasih kita bertaut bersama ikatan cintaNYA.



16-18/2/07 (28-30 Muharram 1428)

Arabic debate Camp 07
Seri Malaysia Hotel, PD

Penyertaan yang ke-2, sangat bermakna bagiku. Banyak perkara baru yang dipelajari selain membina keyakinan diri. Dan, ukhwah itu sentiasa berbunga mekar pabila disirami kasih bersahabat. Salam ukhwah buat ahli kumpulanku yang sentiasa bersemangat jitu: ikhwan (johor) kelahiran London, Ahmad Fauzi (saudi arabia), Zakir Husain (Bangladesh), Syakirah (Kelantan) kelahiran Mesir, dan aku, anak jati Malaysia =). Mumarasah Lughah Arabiyah yang telah menjadi kecintaanku, sangat membantu semasa program. Terima kasih pada asatizah yang tidak jemu memberi kata-kata semangat padaku agar bangkit semula. Jasamu pasti kukenang hingga ke akhir hayat. Jazakumullahu khairan jaza'!!

dan, detik yang pasti takkan kulupa, saat-saat mengapungkan diri di atas hamparan laut luas terbentang. Bagaikan berbaring di atas tilam yang empuk sambil menatap langit membiru, hati tak putus mengukir zikrullah, pujian di atas kekuasan dan keagungan yang Maha Kuasa. Di situ ada kedamaian, ketenangan dan kelapangan. Kusyukuri anugerah nikmat yang DIKAU kurniakan itu. Subhanallah...ALhamdulilah....Allahu akbar.....



Tuesday, January 30, 2007

<>

pening..buntu..bingung..mungkin itulah istilah yang tepat untuk menggambarkan perihal diriku tika ini..makin hari mendekati makin tak keruan rasanya hidupku. Payah betul untuk menetapkan satu ketentuan buat diri..entah bagaimana rasanya..dan entah kenapa inilah kali pertama aku tak pandai nak buat keputusan untuk diri sendiri..buntu dan keliru mencari arah..sesekali aku rasa aku dah dapat apa yang ingin kulakukan..pada ketika lainnya pula rasa ragu dan serba salah tiba silih berganti..aku sendiri tak tahu apa yang aku nak sebenarnya..kekadang rasa seksa jua jiwa ini memikirkan...

pabila menghadap wajah para pendidik yang dikagumi..selalunya kata2 mereka menusuk tangkai hatiku..begitu mendalam rasanya..memang ada benarnya kata2 mereka itu..lantas ku buka minda..aku hayati dan perhalusi..sungguh indah mutiara2 kalam itu..sesekali membakar jiwa&semangat juangku..tp semuanya hanyalah pandangan hasil rencah masam manis kehidupan..aku jua yang berhak menentukan..ke manakah..hmm..