Tuesday, June 23, 2009

mari meneroka al-quran dari perspektif sains


::KEAJAIBAN AIR MASIN (LAUT) VS AIR TAWAR::
Sesungguhnya Allah telah jadikan lautan yang luas terbentang untuk faedah makhluk dunia, tidak kira manusia, haiwan atau tumbuhan. Firman Allah dalam Surah An-Nahl:14: "DAN DIALAH YANG MENYEDIAKAN LAUTAN SUPAYA KAMU MAKAN DARIPADANYA DAGING YANG EMPUK, DAN SUPAYA KAMU KELUARKAN DARIPADANYA PERHIASAN YANG AKAN KAMU PAKAI, DAN ENGKAU LIHAT KAPAL MENGHARUNGINYA, SUPAYA KAU CARI KURNIA-NYA DAN SUPAYA KAMU BERSYUKUR."
Maha suci Allah, Dialah yang berkuasa ke atas tiap-tiap sesuatu. Allah telah menjadikan air laut itu masin, dan Dia juga telah menjadikan air tawar yang memenuhi tasik-tasik dan danau-danau. Betapa hebat kuasa Allah, kehebatannya tidak dapat ditandingi oleh apa jua makhluk. Allah telah menjadikan air laut dan air tawar itu tidak bercampur di antara satu sama lain walaupun kedua-duanya bertemu di lautan.
Fenomena yang menakjubkan ini ditemui oleh Mr. Jacques Yves Costeau yang merupakan seorang Oceanografer (ahli lautan) dan ahli selam terkemuka dari Perancis. Beliau telah menyelam di banyak dasar lautan seluruh dunia, malah turut menghasilkan filem dokumentari tentang keindahan alam bawah laut untuk tontonan jutaan manusia di seluruh dunia. Namun, pada suatu hari ketika sedang melakukan penerokaan di dasar laut, beliau menemui beberapa kumpulan mata air tawar yang segar dan tidak bercampur dengan air laut yang masin disekelilingnya.
Keajaiban yang ditemui itu bagaikan ada dinding atau membran yang membatasi air laut masin dan air tawar. Keganjilan ini membuatkan beliau kagum, seterusnya mendorong beliau mencari penyebab terpisahnya air tawar dan masin di tengah-tengah laut berkenaan. Maka pada suatu hari, beliau bertemu dengan seorang profesor Islam lantas menceritakan fenomena yang ganjil itu. Profesor tersebut teringat satu ayat Al-Quran tentang penemuan dua lautan dalam surah Ar-Rahman ayat 19-20 yang bermaksud: "DIBIARKAN-NYA MENGALIRKAN DUA LAUTAN, LALU KEDUANYA BERTEMU. DI ANTARA KEDUANYA ADA BATAS YANG TIDAK DILAMPAUI." (Ar-Rahman:19-20)
Profesor tersebut menjelaskan fenomena tersebut sudah pun dijelaskan di dalam Al-Quran. Firman Allah yang bermaksud: "DAN DIALAH YANG MEMBIARKAN DUA LAUT MENGALIR (BERDAMPINGAN); YANG INI TAWAR LAGI SEGAR DAN YANG LAIN MASIN LAGI PAHIT; DAN DIA JADIKAN DI ANTARA KEDUA-DUANYA DINDING DAN BATAS YANG MENGHALANGI." (Al-Furqan:53)
Lihatlah..betapa hebatnya kuasa Allah Yang Maha Agung. Dialah yang menurunkan Al-Quran kepada manusia sebagai panduan dan pedoman hidup. Di dalamnya terdapat pelbagai ilmu dan atur cara hidup yang lengkap untuk manfaat hidup manusia. Fenomena air laut dan air tawar ini merupakan salah satu tanda keagungan ALLAH yang dapat ditemui di dalam Al-Quran dan dikaji melalui sains pada hari ini.
Wallahu'alam.


Ilmu datang dari akal
Ilmu bermanfaat menjadi bekal

Rujukan: Petanda Keagungan Allah

Penulis: Nazri Zakaria (Bachelor of Science, UPM)


No comments: