Friday, December 16, 2005

impian mendatang..

ku masih merenung jalan yang terbentang..ke manakah penghujungnya?? ku masih keliru dengan haluan yang sedang ku lalui kini..betulkah ini jalannya?? sungguh ku tak pasti apa yang bakal ku temui dan hadapi di sepanjang perjalananku nanti..apakah di sana ada cahaya yang akan menyinari lorong suram kelam itu..lantas menunjukkan aku jalan yang sebetulnya..kadangkala aku punya keberanian menyusuri jalan yang berliku penuh dengan onak dan duri...namun ketika lainnya serasa diri ini tidak mampu mengorak langkah walaupun jalan itu berdiri lurus terpana di depanku..pada ketika lainnya,ku tak dapat meneka bilakah hujan dan panas..firasatku tak upaya untuk mengetahuinya..pernah ku kebasahan tika ditimpa hujan dalam perjalanan..dan aku juga pernah mengharungi perjalanan dalam keadaan dahaga di bawah panas bahang mentari yang amat memeritkan..pabila tiba di persimpangan jalan..aku buntu memilih jalan..ku cuba meneliti dan menilai..menggunakan anugerah aqal sebaiknya..agar aku tak tersalah pilihan..ku teruskan lagi perjalanan...rupanya jauh sudah aku berjalan..tapi perjalanan ini sebenarnya lebih panjang..entah di mana penghujungnya..aku tidak tahu..cuma aku akan teruskan perjalanan hingga sampai destinasi yang terakhir..ku mengharap pada Yang Maha Mengetahui..agar Dia membimbingku menuju jalannya..jalan orang2 yang diberi nikmat dan redhaNya...

No comments: