Thursday, November 23, 2006

...kisah 3 Ahmad...

ahmad alif syakir (syakir) 11thn, ahmar arif kamil (kamil) 9thn, ahmad ahlami muzakkir (ahmad) 6thn, 3 beradik yang nakal dan bijak. istimewanya diorang ni sume keluar ikut tingkap. dari yang sulung sampai yang bongsu.

mama dan abah diorang masing-masing mengikuti kursus di tempat yang berbeza. jadi, rumah aku menjadi tempat jagaan 3 beradik ni. 3 beradik yang rapat antara satu sama lain tetapi mempunyai perwatakan yang berbeza. syakir yang lebih dikenali sebagai along seorang yang kreatif...ada2 saja benda yang dilakukannya..kamil pula (angah) seorang yang talkative&aktif, memang xleh dok diam..kejap jadi ultraman, lepas tu superman, dan bermacam2 man lagila..ahmad pula (adik) seorang yang pendiam dan pemalu..kata mamanya bila aku lihat ahmad tengah main game sesorang sementara along&angah tengah khusyuk tgk cd: "ahmad ada dunianya tersendiri, dia tak campur dgn along&angah"..

kamil&ahmad paling rapat dengan aku sebab aku jaga gak diorang masa kecik..paling takleh tahan bila dua beradik tu saling menjelous tatkala melihat aku manjakan salah sorang daripada mereka..
###naik kereta dari muadzam shah ke kl###

ahmad: kak da duduk belah kiri ke kanan?
aku: mana2 pun boleh
ahmad: kak da dok belah kirilah
aku: yela

^^dalam keta^^ aku dok belah kiri sekali..sebelah aku ahmad, kamil dan syakir di kanan sekali..
tiba2 kamil mengeluh bila tengok aku duduk di sebelah ahmad.

kamil: kak da ni..asyik adik je..adik...adik..kak da tak sayang kamil pun!
aku: eh...mana ada, kak da sayang kamil la..kamil kan darling kak da..
kamil: habis tu..napa kak da dok sebelah ahmad? kak da dok la belah kamil..
aku: pulak, mehla kak da dok kat tengah..
kamil: tak nak..kak da dokla belah sini.. (dengan nada manja)

<>

###time kat rumah aku###

kamil: kak da, cepat jadi robot! (kamil memijak kaki aku dan aku memegangnya sambil berjalan dengan kakinya di atas kaki aku..kononnya macam robotla tu...hish..sapala yang ngaja ni..)
ahmad: ala..adik nak jugak..kak da..adik pulak..kamil tepila, adik nak jadi robot jugak.. (hmm...jawabnya kena jadi robot buat kesekian kalinya)


bila 3 beradik ni bergusti tambah pulak ahli baru (adik bongsu aku) habisla..riuh sekampung..rumah bagai nak roboh rasanya..time ni rasa nak keluar anak tekak suruh diorang diam..duduk diam2..baru terasa sukarnya nak asuh, didik dan besarkan anak2..hmmm...


moga aku dikurniakan kesabaran dan ketabahan sebagaimana ibuku membesarkan aku adik beradik.

No comments: