Friday, December 08, 2006

erti dan makna hakikat

IPTA lagi..26/11-1/12/06..kg teji&abu, cameron highlands..

Banyak perkara yang aku pelajari tanpa sedar sepanjang hari program..

*jalan kaki selama 10 jam - mengajar aku betapa dalam perjuangan itu perlukan pengorbanan
*family angkat- Islam mengajar kita bahawa setiap umat Islam itu bersaudara, dan Allah tidak melihat paras rupa mahupun pangkat, akan tetapi kita dinilai dari hati budi.
-aku belajar ilmu ikhlas..pabila melihat luhurnya hati mak&ayah angkat aku melayan aku dan adik-beradik angkat yang lain.
*kenal orang kampung - dapat mencedok nilai2 moral yang ada pada mereka:
1) memuliakan tetamu
2) menepati janji
3) kerjasama
4) tidak berdendam
5) sikap hormat-menghormati
##sebenarnya banyak lagi..dan aku kira masyarakat moden masa kini sudah miskin dengan nilai2 yang sebegini..mereka hanya maju dari segi teknologi&pembabangunan tetapi mundur dari sudut akhlak dan nilai yang tinggi##
*kenduri - menunjukkan aku nilai kasih sayang sesama manusia (comrade&org kg)
*fardu ain- menyedarkan aku betapa tingginya nilai ilmu..harta pabila diguna akan habis jua nanti, tetapi ilmu jika digunakan akan bertambah..
*solat hajat- menyedarkan aku bahawa manusia insan yang lemah, hanya pada ALLAH tempat meminta dan menagih simpati, kerana dunia hanyalah tempat persinggahan untuk mencari bekalan demi menjamin kebahagiaan hidup akhirat.
*hidayah- betapa kerdil diri ini...syahdu rasa hati pabila melihat beberapa saudara di teji mengucap syahadah..kemenangan hanyalah untuk ALLAH..tiada siapa di dunia ini mampu memberi hidayah melainkan dengan izinNYA..
##RABBANA LAA TUZIGH KULUUBANA BA'DA IZ HADAITANA >><<>

..sesungguhnya dapat aku katakan bahawa inilah kenangan terindah bagiku..

No comments: