Monday, January 01, 2007

Lembaran Baru

Alhamdulillah..puji&syukur hanya pada Tuhan pencipta segala atas setiap kurniaan nikmatNYA yang tak terhingga.
31 Disember 2006 bersamaan 10 Zulhijjah 1427H..kehadiran eidul adha yang penuh barakah menutup tirai 2006 dengan begitu bermakna. Entah apa yang terjadi di luar sana sempena menyambut malam tahun baru,tentu ramai muda-mudi memenuhi tempat2 rekreasi&sewaktu dengannya untuk berpesta&bersuka ria..Syukur aku&family berada di kampung menyambut eidul adha bersama datuk, nenek&saudara mara..1 sejarah pada aku apabila kami sekeluarga pulang ke kampung menaiki 2 kereta..hmm, baru rasa ramainya ahli...hehehe..dan, perkara yang aku tak boleh lupa..upacara korban selepas solat raya..aku juga berniat korban 1 bahagian..alhamdulillah..
Aku melihat raut wajah&sesusuk tubuh tok ayah yang kian uzur..benar, tok ayah makin lemah..tok ayah dah tak mengingati anak2 cucunya..juga waktu solat..apatah lagi hari raya..perilakunya bagaikan seorang kanak2 kecil..namun syukur kerana tok ayah masih boleh berjalan..moga tok ayah sihat&ceria sentiasa meniti baki usia yang ada.
Pabila tiba hari raya, teringat pula pada teman2 yang sedang berkorban masa&tenaga untuk saudara seislam, orang asli kg boh, cameron. Bagaimana keadaan mereka? Moga segalanya berjalan dengan lancar..sebenarnya aku terkilan juga kerana tak dapat sertai mereka..hajat di hati memang ingin turut serta, namun memandangkan abah buat korban, aku perlu bersama keluarga, lebih2 lagi kerana sudah lama juga aku tak pulang ke kampung..
Hari raya berlalu..seiring waktu yang pergi saban kali..hingga terlupa aku telah berada di penghujung tahun 2006..tahun baru sudah menjelma..membuka sebuah lembaran baru kehidupan..aku berdoa pada Yang Maha Mendengar&Maha Mengetahui..moga DIA permudahkan segalanya..

No comments: