Tuesday, September 05, 2006

La Tahzan

petikan ceramah Ustaz Badrul Amin yang bertajuk: LA TAHZAN

Rasulullah S.A.W pernah mengajarkan seorang sahabat yang sedang bersedih sepotong doa yang berbunyi: "aku berlindung pada ALLAH daripada perasaan keluh-kesah dan sedih, aku berlindung padaMU daripada sifat lemah dan malas, aku berlindung padaMU daripada sifat pengecut dan bakhil, dan aku berlindung padaMU daripada bebanan hutang dan penindasan orang"

sifat sedih merupakan fitrah hidup manusia, kurniaan ILAHI yang ditanam di dalam hati hambaNYA. ALLAH telah jadikan setiap yang wujud di dunia ini berpasang-pasangan, lelaki pasangannya perempuan, susah lawannya senang, siang lawannya malam, begitu juga sedih pasangannya gembira. Dalam doa tersebut, perkataan al-Hamm (keluh-kesah) dan al-Hazan (sedih) mempunyai maksud yang berbeza.

Al-hamm, perasaan derita atau gelisah kerana sesuatu yang belum berlaku. Sebagai contoh, seorang pelajar yang baru sahaja selesai menduduki peperiksaan resah gelisah perasaannya kerana menanti keputusan yang bakal diperolehi. Al-hazan pula perasaan sedih yang datang selepas sesuatu menimpa.

Sedih dan gelisah biasa hadir dalam hidup setiap insan, tidak kira betapa hebat sekalipun. Namun, bagaimana caranya kita hendak menghadapi kesedihan yang membelenggu diri?
Ketahuilah, sebelum kita melayani kesedihan, mari renung kembali apakah yang kita kejar dalam kehidupan dunia ini? Adakah harta, wang dan pangkat? ataupun keseronokan dan kebebasan?

Cuba renung diri kita, ke mana hala tuju hidup ini, apakah rahsia kita diciptakan, dan ke mana pula destinasi selepas tamat tempoh kehidupan dunia. Ketahuilah, hidup di dunia ini hanyalah persediaan untuk hari di alam abadi. Justeru, kita bakal mengerti, bahawa tiada satu pun yang kita kecapi selama ini merupakan milik kita secara mutlak..bahkan, segalanya pinjaman daripadaNYA..oleh itu, apakah perlu kita bersedih apabila kehilangan sesuatu yang sememangnya bukan milik kita. Kita ibarat pemegang amanah, dan suatu masa kita perlu kembalikan amanah itu pabila tiba waktunya. Jadi, pabila kita kehilangan sesuatu, samada kehilangan orang tersayang, harta, kemampuan diri dan sebagainya, ingatlah bahawa segalanya adalah pinjaman sementara, dan DIA berhak mengambilNYA bila-bila sahaja dikehendaki.

Ingatlah, bahawa Tuhan itu Maha Pemberi, Maha Pemurah, dan Maha Pengasih. Betapa banyak nikmat kurniaNYA kepada kita sehingga tidak terhitung jumlahnya. Nikmat sihat, makanan, kesenangan, kegembiraan, udara, air, dan segalanya hanyalah untuk kita. Jika kita rasakan kesedihan kerana kehilangan, fikirlah bahawa nisbah kehilangan itu hanya sedikit sahaja berbanding nikmat anugerah pemberianNYA. Seharusnya kita bersangka baik dengan ALLAH, kerana DIA Maha Tahu apa yang terbaik untuk hambaNYA, mungkin ALLAH gantikan kehilangan itu dengan yang lebih baik. Dan ingatlah, apabila ALLAH datangkan ujian buat hambaNYA, DIA tidak akan menguji melainkan dengan perkara yang mampu ditanggung oleh hambaNYA.

Oleh itu hai sahabat...marilah kita panjatkan kesyukuran di atas segala rahmat kurnia Yang Esa..ucapkanlah ALHAMDULILLAH pada segala yang baik, INNA LILLAH pada bencana yang menimpa..ALHAMDULILLAHI 'ALA KULLI HAALIIN...segala puji bagi ALLAH atas setiap apa yang berlaku..sesungguhnya DIA yang Maha Berkuasa..

LA TAKHOF Wa LA TAHZAN...INNALLAHA MA'AKA

"Hasbii Rabbii Jallallah...Maa fi Qalbii ghairullah"

"cukuplah ALLAH bagiku...tiada dihatiku selain ALLAH"

No comments: