Tuesday, September 26, 2006

mujahadah ramadhan

4 hari sudah kedatangan ramadhan, menghulur aku rahmat Sang Pencinta..menghiasi laman hidupku dengan bungaan barakah, jua menghampar lautan maghfirah bukti kasih dan cintaNYA padaku tidak bertepi..

aku menyambut kehadiran ramadhan dengan kuntuman senyum bahagia, sambil nurani mengalun irama tasbih dan takbir, tanda terujanya aku menerima kedatangan bulan mulia yang sering dinantikan..bagai sepasang kekasih yang sudah lama terpisah, bertemu kembali menghapus lara rindu yang mencengkam sanubari..

namun, apakah sudah aku melayani tetamu khasku dengan juadah yang sebaiknya? ya, perlu aku renungi kembali hal ini..kerana syurga dunia tidak pernah henti mengejar waktuku hingga lupa pada yang perlu kulakukan..seringkali ku enak melayani kehendak jiwa yang meminta dibelai dan dimanja dengan keenakan bisikan halus gemersik meniup tangkai jiwa longlai memujukku..

kekadang aku terbuai dengan kata2 manis bisikan itu, lantas kumenurut tanpa seulas bicara..aku telah dikhabarkan oleh sabda junjungan bahawa ramadhan datang mengajakku kepada syurga kenikmatan, DIA telah mempermudah bagiku jalan ke arah itu kerana DIA tahu aku insan yang lemah...musuh ketatku laknatullah telah DIA penjarakan, pintu2 ketakutan kengerian azab seksa jua telah DIA tutupkan, malah dibukaNYA pintu2 kebahagiaan nikmat abadi syurga kemanisan. Justeru, aku yakin dengan kemampuanku untuk perjuangan selama sebulan ini..aku yakin aku akan menang dengan mudah.. Namun, mengapa aku masih sukar untuk melaksanakannya dengan sebaik mungkin...adakalanya aku menemui kegagalan..pancainderaku sendiri melihat kekalahanku..mengapa begitu??

rupanya..aku lupa pada musuhku yang masih bebas dan bermaharajalela di bumantera ini..ya, dialah nafsu..seketul daging hitam yang sentiasa menggodaku menuruti kemahuannya dengan sehalus cara..bisikan itulah..ya, bisikan itulah yang selalu mengalahkanku dalam mujahadah ini..baru kumengerti, aku tidak boleh terlalu yakin dengan kemenangan tanpa kuperangi musuh durjana ini..ya, aku masih perlu berjuang..untuk kemenangan itu...

No comments: